Inspektionspodden
Inspektionspodden – podden där vi pratar om aktuella och intressanta skolfrågor. Vilka utmaningar finns det i svensk skola? Vad ser vi på Skolinspektionen när vi inspekterar skolor? I varje avsnitt tar vi upp ett område eller ämne vi granskat och som fått stor uppmärksamhet. Vi bjuder in gäster som deltar i samtalen, medverkar gör bland annat forskare, sakkunniga och elevrepresentant.
Konfessionella skolor
Vad är en konfessionell skola? Får man ha religiösa inslag i undervisningen? Och vad innebär konfessionella inslag? Och kan Skolinspektionen komma åt otillåtna företeelser om de finns? I detta avsnitt svarar vi på vanliga frågor som ofta ställs till Skolinspektionen.
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Lars-Henrik Bergström, utredare på Skolinspektionen, och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen.
Transkribering av konfessionella inslag
Källkritik
Vad innebär källkritik och källtillit och varför ska man prata om ”fake news” i skolan? Är elever som växt upp med digitaliseringen bättre på källkritik än lärarna? Och vad är viktigast när man jobbar med källkritik? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om källkritik.
Medverkande: Thomas Nygren forskare vid Uppsala universitet och tidigare expert i EU-kommissionens arbetsgrupp för digital litteracitet mot desinformation, Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Roger Thuring, utredare på Skolinspektionen och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen.
Sexualitet, samtycke och relationer
Hur har området sexualitet, samtycke och relationer förändrats i skolan? Hur ser undervisningen ut? Varför är det viktigt att prata om sexualitet, samtycke och relationer i skolan? Och borde eleverna få vara med och påverka vad man ska prata om? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om sexualitet, samtycke och relationer.
Medverkande: Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning på RFSU, Lars Thornberg, verksamhetsutvecklare på Skolinspektionen, Ingrid Essegård, undervisningsråd och ansvarig för läroplanerna på Skolverket och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen.
Transkribering av sexualitet, samtycke och relationer
Elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling
Alla elever har rätt att utvecklas så långt möjligt. Hur fungerar skolan för de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling? Kan man ställa elevers behov mot varandra, de som ligger långt fram och de som inte når målen? Och vad händer med elever som saknar stimulans i skolan? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om Elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling.
Medverkande: Eva Pettersson, forskare och prorektor vid Blekinge tekniska högskola, Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen.
Transkribering av kunskapsutveckling
Trygghet och studiero
Betyder studiero att det är knäpptyst på lektionerna? Ska eleverna få vara med och påverka sin arbetsmiljö? Vad säger eleverna om tryggheten och studieron i skolan? Och varför har skolor ofta ett mer utvecklat arbete med trygghet än med studiero? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om trygghet och studiero.
Medverkande: Josefine Fälth, förbundsordförande för Sveriges elevkårer, Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Eva Hansson, utredare på Skolinspektionen och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen.
Transkribering av trygghet och studiero