Inspektionspodden
Inspektionspodden – podden där vi pratar om aktuella och intressanta skolfrågor. Vilka utmaningar finns det i svensk skola? Vad ser vi på Skolinspektionen när vi inspekterar skolor? I varje avsnitt tar vi upp ett område eller ämne vi granskat och som fått stor uppmärksamhet. Vi bjuder in gäster som deltar i samtalen, medverkar gör bland annat forskare, sakkunniga och elevrepresentant.
Fem år med ägar- och ledningsprövning
Januari 2019 kom nya krav för de som äger och driver en fristående skola. Kraven innebär att ägar- och ledningskretsen för en skola ska ha erfarenhet och insikt i de lagar och regler som gäller för skolverksamhet. De ska även bedömas lämpliga och ha ekonomiska förutsättningar. Ägar-och ledningsprövning har nu funnits i fem år, men vad har de nya reglerna lett till och vad har vi sett på de här fem åren?
Medverkande: Helén Ängmo, generaldirektör, Carin Clevesjö, enhetschef för avdelningen tillstånd och skolors ekonomi - tillståndsprövning, Gunnar Persson, enhetschef för avdelningen tillstånd och skolors ekonomi - ekonomisk granskning, Agnes Gidlund, pressansvarig.
Transkribering ägar- och ledningsprövning
Jämställdhet i skolan
Hur kan skolan öka jämställdheten och normmedvetenheten? ”Grabbiga pojkar” och ”duktiga flickor”, där färre pojkar når målen och fler flickor mår dåligt i skolan. Varför är det så?
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Jakob Lindahl, senior utredare på Jämställdhetsmyndigheten, Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2024)
Transkribering av jämställdhet i skolan
Diskriminering och kränkningar i skolan
Alla har rätt att känna sig trygga i skolan. Men så är det inte för alla elever. Hur vanligt är det med diskriminering och kränkningar i skolan, och vad ska man göra om man blir utsatt för det?
Medverkande: Mårten Petersson, Barn- och elevombudet (BEO), Caroline Larsson, utredare på Diskrimineringsombudsmannen (DO), Jonatan Lamy, vice ordförande på Sveriges elevkårer, Agnes Gidlund, moderator och pressansvarig på Skolinspektionen. (2024)
Transkribering av Diskriminering och kränkningar i skolan
Extra anpassningar och särskilt stöd
Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Men hur fungerar det egentligen i praktiken?
Medverkande: Anna Sellin, avdelningschef Skolinspektionen, Johanna Fredman, utredare Skolinspektionen, Linda Sandell, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2024)
Transkribering av Extra anpassningar och särskilt stöd
Temasida om särskilt stöd
Här kan du ta del av våra senaste granskningar som vi har publicerat om särskilt stöd.
Kommunal vuxenutbildning
Vuxenutbildningen i Sverige ger väldigt generösa möjligheter till inte bara en andra chans utan också en annan chans i livet. Man kan komplettera med kunskap man saknar och man kan också helt byta inriktning och område i sitt yrkesliv. Men det finns utmaningar: Vuxenutbildningen ska vara flexibel och anpassas efter varje elevs mål och förutsättningar, samtidigt som den ska vara likvärdig och av hög kvalitet.
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Jan Rehnstam, enhetschef för kommunal vuxenutbildning på Skolverket, Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2024)
Transkribering av Kommunal vuxenutbildning
Rapport om undervisningstiden i komvux
Stora skillnader i undervisningstid i komvux mellan kommuner
Skolinspektion i Sverige och i andra länder
Stämmer det att den brittiska skolinspektionen Ofsted är skarpare än den svenska? Hur ser inspektion ut i andra länder? Vad skiljer och vad förenar – och vad beror skillnaderna på? Agnes Gidlund samtalar med Skolinspektionens generaldirektör Helén Ängmo, som i flera år deltagit i och representerat Sverige i det europeiska samarbetet för inspektioner – SICI.
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2024)
Transkribering av Skolinspektionen i Sverige och i andra länder
Likvärdig utbildning
Får alla elever en likvärdig utbildning? Eller är några skolor sämre än andra?
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Lilian Helgason, ordförande för Sveriges Elevråd, moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2023)
Transkribering av likvärdig utbildning
Betyg
Glädjebetyg och betygsinflation är fenomen som riskerar att hota tilltron till hela betygssystemet. Att betygen är likvärdiga och rättvisande är viktigt, inte minst därför att betygen är ett slags inträdesbiljett för eleverna i konkurrensen om att komma in på gymnasieskolan eller högre studier. Men är betygen likvärdiga idag, och om inte – vad beror det på?
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Ann-Christin Hartman, enhetschef på Skolverket, och Sanna Wolk, förbundsordförande på SULF. Moderator Agnes Gidlund. (2023)
Temasida om bedömning och betygssättning
Här har vi samlat några av våra granskningar som berör området bedömning och betygssättning.
Ekonomin på friskolemarknaden
I Sverige har vi ett friskolesystem där flera aktörer, såväl aktiebolag som till exempel stiftelser kan driva skolor. Men vad kan Skolinspektionen granska när det gäller friskolors ekonomi? Kan vi följa att skolpengen används till skola? Varför granskar vi ägare på ett omfattande sätt? Finns det skillnader internationellt? Detta och många andra frågor diskuterar vi i den här podden, som spelades in innan direktivet till utredningen om vinst i skolan presenterades.
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, och Gunnar Persson, chef för ekonomisk granskning på Skolinspektionen. Moderator Agnes Gidlund. (2023)
Transkribering av ekonomin på friskolemarknaden
Konfessionella skolor
Vad är en konfessionell skola? Får man ha religiösa inslag i undervisningen? Och vad innebär konfessionella inslag? Och kan Skolinspektionen komma åt otillåtna företeelser om de finns? I detta avsnitt svarar vi på vanliga frågor som ofta ställs till Skolinspektionen.
Medverkande: Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Lars-Henrik Bergström, utredare på Skolinspektionen, och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2022)
Transkribering av konfessionella inslag
Källkritik
Vad innebär källkritik och källtillit och varför ska man prata om ”fake news” i skolan? Är elever som växt upp med digitaliseringen bättre på källkritik än lärarna? Och vad är viktigast när man jobbar med källkritik? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om källkritik.
Medverkande: Thomas Nygren forskare vid Uppsala universitet och tidigare expert i EU-kommissionens arbetsgrupp för digital litteracitet mot desinformation, Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Roger Thuring, utredare på Skolinspektionen och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2022)
Sexualitet, samtycke och relationer
Hur har området sexualitet, samtycke och relationer förändrats i skolan? Hur ser undervisningen ut? Varför är det viktigt att prata om sexualitet, samtycke och relationer i skolan? Och borde eleverna få vara med och påverka vad man ska prata om? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om sexualitet, samtycke och relationer.
Medverkande: Hans Olsson, sakkunnig sexualundervisning på RFSU, Lars Thornberg, verksamhetsutvecklare på Skolinspektionen, Ingrid Essegård, undervisningsråd och ansvarig för läroplanerna på Skolverket och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2022)
Transkribering av sexualitet, samtycke och relationer
Elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling
Alla elever har rätt att utvecklas så långt möjligt. Hur fungerar skolan för de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling? Kan man ställa elevers behov mot varandra, de som ligger långt fram och de som inte når målen? Och vad händer med elever som saknar stimulans i skolan? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om Elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling.
Medverkande: Eva Pettersson, forskare och prorektor vid Blekinge tekniska högskola, Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Ulrika Rosengren, utredare på Skolinspektionen och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2022)
Transkribering av kunskapsutveckling
Trygghet och studiero
Betyder studiero att det är knäpptyst på lektionerna? Ska eleverna få vara med och påverka sin arbetsmiljö? Vad säger eleverna om tryggheten och studieron i skolan? Och varför har skolor ofta ett mer utvecklat arbete med trygghet än med studiero? Allt detta och mycket mer diskuterar vi i podden om trygghet och studiero.
Medverkande: Josefine Fälth, förbundsordförande för Sveriges elevkårer, Helén Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör, Eva Hansson, utredare på Skolinspektionen och moderator Agnes Gidlund, pressansvarig på Skolinspektionen. (2022)
Transkribering av trygghet och studiero