Nyanlända & asylsökande elever
Det finns särskilda utmaningar och möjligheter med utbildningen för nyanlända elever. Här finns samlad information för dig som är huvudman, finns i skolans ledning eller undervisar nyanlända elever.
Utbildningen för nyanlända elever främjas av samma faktorer som utbildning i stort. Huvudmannen ansvarar för att skolorna har goda förutsättningar att lyckas med verksamheten. Huvudmannen, rektorn och lärarna behöver ha en god kommunikation och ett tätt samarbete för att tillsammans skapa en bra utbildning.
I våra granskningar har Skolinspektionen identifierat faktorer som påverkar skolors och huvudmäns arbete med nyanlända i positiv riktning. Våra iakttagelser sammanfaller med vad forskning och andra studier och utredningar pekat ut som framgångsfaktorer.
Faktorer i undervisningen
- Spridning av elevens kunskap och erfarenheter: Resultaten av kartläggningen av elevens kunskaper och erfarenheter sprids till alla berörda lärare som anpassar undervisningen efter det som framkommit i kartläggningen. Detta är även viktigt i övergångar mellan årskurser och skolformer.
- Språkutvecklande arbetssätt i alla ämnen: Alla lärare har kunskap i språkutvecklande arbetssätt, kompetens i vad det innebär att lära sig ett nytt språk, kunskap om hur andraspråksinlärning går till, och en medvetenhet om vilka förutsättningar som gynnar språkutveckling. En elev som ännu inte nått förstaspråksnivå i svenska gynnas av att ämneslärare aktivt arbetar för att också lära ut den svenska som är specifik för respektive ämne.
- Studiehandledning: Studiehandledning på modersmålet ges efter elevens behov för att eleven ska få förutsättningar att kunna följa undervisningen och för att kunskapsutvecklingen inte ska stanna upp. En framgångsfaktor är att det sker en samverkan mellan ämneslärare, svenska som andraspråkslärare och studiehandledare runt elevens undervisning.
- Social inkludering: Skolan har ett välfungerande och kontinuerligt arbete med inkludering av de nyanlända eleverna i hela skolans pedagogiska och sociala gemenskap.
- Hög tilltro: Lärarna har tilltro till elevens förmåga och ställer tydliga, höga och uppnåbara krav på elevens ansträngningar och prestationer.