Särskilt stöd
Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Här har vi samlat våra senaste granskningar som vi publicerat om särskilt stöd.
Extra anpassningar och särskilt stöd
Skolinspektionen har sammanställt myndighetens erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd över flera år i de obligatoriska skolformerna och i fritidshemmet. Sammanställningen visar att elever inte får det stöd de har rätt till. Ofta handlar det om att stöd inte utreds trots att lärare bedömer att extra anpassningar inte räcker till samt att man på flera skolor har begränsad tillgång till elevhälsan.
Skolors genomförande av garantin för tidiga stödinsatser (2024)
Delredovisning av regeringsuppdrag att följa upp och utvärdera garantin för tidiga stödinsatser
Skolinspektionen har i uppdrag från regeringen att följa upp och utvärdera garantin för tidiga stödinsatser (U2018/03700/S (delvis) och U2018/03704/S, Utbildningsdepartementet).
Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklassen
Den 1 juli 2019 infördes en garanti för tidiga stödinsatser, vars syfte är att stärka elevers kunskaper i svenska och matematik. Garantin syftar till att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande och att stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt, det vill säga rätt stöd i rätt tid.
Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklasser (2020)
Läs mer om särskilt stöd och extra anpassningar (Skolverket)
På Skolverkets webbplats hittar du mer information om skollagens regler kring extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram samt hur du kan organisera arbetet utifrån de allmänna råden.
Extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram (Skolverket)
Fler rapporter om särskilt stöd
Letar du efter äldre rapporter inom samma ämnesområde? I vårt publikationssök hittar du alla rapporter som vi har publicerat som rör särskilt stöd.