31 träffar på "Särskilt stöd"
31 träffar på "Särskilt stöd"
-
PublikationPublicerad 12 december 2024Garantin för tidiga stödinsatser infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Skolinspektionen har haft i uppdrag av regeringen att följa upp och utvärderaRapport till regeringen
-
PublikationPublicerad 23 oktober 2024Undervisningens kvalitet i särskild undervisningsgrupp Dela sidan Skolinspektionen har granskat i vilken utsträckning elever i särskild undervisningsgrupp ges en undervisning prägladGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 29 augusti 2024Skolors genomförande av garantin för tidiga stödinsatser Dela sidan Skolinspektionen har gjort en tematisk tillsyn av 40 skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 13 juni 2024En granskning av skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd i de obligatoriska skolformerna och i fritidshemmet Dela sidan Skolinspektionen har på uppdrag av regeringenRapport till regeringen
-
PublikationPublicerad 13 juni 2024Elevens hela dag som utgångspunkt för stöd Dela sidan Skolinspektionen har granskat i vilken utsträckning arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd i skola ochGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 14 december 2023Det specialpedagogiska arbetet för att stödja lärare inom garantin för tidiga stödinsatser Dela sidan Skolinspektionen har granskat kvaliteten i det specialpedagogiska stödetGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 16 december 2022Delredovisning II av regeringsuppdrag att följa upp och utvärdera Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser Dela sidan Skolinspektionen har i uppdrag frånRapport till regeringen
-
PublikationPublicerad 19 oktober 2022Skolinspektionen har genomfört en tematisk tillsyn av 35 av landets 38 waldorfskolor i grundskolan. Syftet med tillsynen har varit att bedöma om waldorfskolornas undervisning gerGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 27 september 2021Arbetet med individuella stödinsatser i gymnasieskolan Dela sidan Skolinspektionen har granskat hur gymnasieskolan arbetar med det individuellt inriktade stödet till elever. SärskiltGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 2 september 2021Sedan Skolenkäten genomfördes för första gången 2010 har den varit en del av myndighetens inspektioner. Genom Skolenkäten får vi viktig kunskap om hur eleverna harStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 26 mars 2021Under 2020 inkom det 3 876 anmälningar till Skolinspektionen och Barn- och elevombudet (BEO). Det är en minskning med 16 procent jämfört med 2019. Det är andra året iStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 16 mars 2021Dela sidan I Skolinspektionens årsrapport 2020 är fokus främst på våra iakttagelser av skolhuvudmännens och skolornas arbete under covid-19. Det har gjorts mångaÅrsrapport
-
PublikationPublicerad 16 december 2020Utbildning under coronapandemin i gymnasieskolan Dela sidan Den distansundervisning som gymnasieskolan fått anpassa sig till under coronapandemin har varit utmanande för både skolornaGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 28 oktober 2020Den 1 juli 2019 infördes en garanti för tidiga stödinsatser, vars syfte är att stärka elevers kunskaper i svenska och matematik. Garantin för tidiga stödinsatserGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 17 september 2020Skolinspektionen har under augusti 2020 gjort en ny uppföljning av gymnasieskolornas utmaningar med anledning av Covid-19-pandemin. Resultaten i denna rapport både bekräftar och förtydligarGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 18 augusti 2020Under våren genomförde Skolinspektionen en kartläggning av 106 huvudmän med särskilt fokus på stöd till elever i grundskolan. Pandemin har påverkat möjligheternaPMKartläggning
-
PublikationPublicerad 14 januari 2020Resultaten i svenska som andraspråk är låga och det är stora skillnader i måluppfyllelse mellan flickor och pojkar. En stor del av undervisningen genomförs av obehörigaGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 10 november 2017Skolinspektionen har granskat förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd. Granskningen visar att det finns stora kvalitetsskillnader i hur förskolor arbetar med särskiltGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 24 augusti 2017Dela sidan Skolinspektionen granskar regelbundet landets skolor, för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Det kallas för regelbunden tillsyn. TillsynenStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 21 februari 2017Skolinspektionen granskar regelbundet landets skolor, för att se att de följer de lagar och regler som finns för verksamheten. Under 2016 gjorde Skolinspektionen regelbunden tillsynStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 21 februari 2017Skolinspektionen tog under 2016 emot 4 792 anmälningar, vilket är en ökning med 19 procent jämfört med 2015. Antalet anmälningar har ökat de senaste åren, ochStatistikrapport
-
PublikationPublicerad 26 augusti 2016Skolor som inte klarar att ge eleverna det särskilda stöd de har rätt till tenderar att också ha brister i arbetet med elevhälsan. Det visar en tematisk analys av SkolinspektionensAnalys
-
PublikationPublicerad 26 augusti 201612 av 15 skolor som Skolinspektionen har granskat behöver utveckla det arbetet för att eleverna ska kunna nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. På fleraGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 18 mars 2016Under 2015 har Skolinspektionen genom sitt uppdrag mött ett stort antal elever, personal och huvudmän inom olika delar av skolväsendet. Årsrapporten bygger på SkolinspektionensRapport till regeringenÅrsrapport
-
PublikationPublicerad 27 maj 2015Skolinspektionen har granskat skolornas arbete för att förebygga studieavbrott på nationella yrkesprogram i 30 gymnasieskolorGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 11 april 2014Många skolor behöver förbättra sitt arbete med att ge elever stöd och stimulans i undervisningen. Skollagen är tydlig med att skolan måste klara av att ge stödGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 23 september 2014Skolorna behöver bli bättre på att kartlägga behov och förutsättningar hos elever med funktionsnedsättningen AD/HD för att kunna anpassa undervisningen efterGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 19 augusti 2014Enskild undervisning eller placering i särskild undervisningsgrupp ger ofta positivt resultat för elever med stort behov av särskilt stöd.Granskningsrapport
-
PublikationPublicerad 17 juni 2014Skolinspektionen har granskat undervisningen på de fem yrkesprogram som har uppvisat störst problem med studieavbrott. Skolorna behöver utveckla sitt arbete för att minska riskenGranskningsrapport
-
PublikationPublicerad 20 maj 2014Skolinspektionen har följt undervisningen för nyanlända elever i 10 skolor. Resultaten visar framför allt att eleverna inte möter en undervisning som präglas av stimulans,Granskningsrapport
- 1
- 2