Årsredovisning 2022 – verksamhet som förbättrar skolan
Skolan har en unik och viktig roll i samhället. Skolinspektionen ska verka för att alla barn och elever får tillgång till en likvärdig utbildning av god kvalitet i en trygg skolmiljö.
Under år 2022 kunde Skolinspektionen stegvis gå tillbaka till en mer ordinarie inspektionsverksamhet efter pandemin med fler fysiska besök. Pandemin påverkade dock verksamheten även detta år, framför allt under årets början.
Trots utmaningar under året har vi på Skolinspektionen arbetat flexibelt för att uppfylla vårt uppdrag på bästa sätt. Inom alla inspektionsformer har myndigheten genomfört betydande insatser för att påverka och stärka kvaliteten i elevernas utbildning. Ett exempel är ett stort antal beslut inom den riktade tillsynen. Skolinspektionen har också fortsatt att prioritera arbetet med ägar- och ledningsprövning.
Under året återupptog Skolinspektionen regelbunden kvalitetsgranskning på skolnivå, vilken varit pausad under pandemin. Vi publicerade också ett flertal tematiska rapporter, bland annat om skolors arbete med kontroversiella frågor i undervisningen, läsfrämjande insatser och waldorfskolors utbildning.
Aktuella siffror
- Under 2022 genomförde Skolinspektionen 819 skolenhetsbesök.
- Myndigheten fattade 473 beslut inom riktad tillsyn.
- Under året genomfördes 371 ägar- och ledningsprövningar inom tillsyn och tillståndsprövning.
- Skolinspektionen återkallade godkännandet för 5 fristående skolenheter, tillhörande 4 huvudmän.
- Skolinspektionen publicerade 6 rapporter inom tematisk kvalitetsgranskning och 2 rapporter inom tematisk tillsyn.
- Inom regelbunden kvalitetsgranskning fattades 192 beslut.
- Inom tillståndsprövningen beslutades 339 ärenden.
Förtroende för myndigheten
Det är viktigt att Skolinspektionens arbete leder till förbättring i skolan. Skolinspektionens erfarenhet är att huvudmän och skolor efter inspektion i hög grad åtgärdar brister och sätter igång insatser för högre kvalitet. En förtroendemätning som myndigheten gjorde under 2022 visar på ett generellt gott förtroende för myndighetens arbete bland huvudmän och rektorer.