Hem- och konsumentkunskap i årskurs 7–9
I denna granskning har Skolinspektionen undersökt kvaliteten i undervisningen i hem- och konsumentkunskap i grundskolans årskurs 7–9. Undervisningen har bedömts dels utifrån i vilken utsträckning undervisningen innehåller de tre kunskapsområden som kursplanen anger, dels utifrån undervisningens allmändidaktiska kvaliteter.
Skolinspektionen har besökt 23 skolor, varav 18 med kommunal huvudman och 5 med enskild huvudman. Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ska utveckla elevernas kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet. Ämnet har tre kunskapsområden som undervisningen ska omfatta:
- Mat, måltider och hälsa
- Konsumtion och ekonomi
- Miljö och livsstil
Hem- och konsumentkunskap är det minsta ämnet i grundskolan sett till undervisningstid. Samtidigt är det ett av de ämnen där den planerade undervisningstiden avviker mest i förhållande till den garanterade undervisningstiden. Under åren har ämnet dessutom fått ett mer omfattande och komplext innehåll.
Studier visar att lärare på olika vis upplever undervisningstiden begränsande i relation till innehåll och kunskapskrav, både vad gäller antalet timmar och lektionernas längd. Detta får konsekvenser genom att innehåll prioriteras bort, elevernas möjlighet till delaktighet i olika arbetsmoment begränsas, vissa moment utelämnas och möjlighet till reflektion och diskussion begränsas.
De viktigaste iakttagelserna
- Undervisningen har tonvikt på matlagning.
- Frågor om arbetsfördelning i hemmet saknas ofta i undervisningen.
- Rektorer har förhållandevis liten insyn i hur undervisningen i ämnet planeras och genomförs.
- Lärandemiljön är för det mesta trygg och stödjande.
- Undervisningen är varierad.
- Undervisningen synliggör sällan traditionella könsmönster.
- Många lektioner saknar struktur.
- Eleverna ges sällan möjlighet till att reflektera över sitt lärande i undervisningen.