Så här söker du bland våra publikationer
Våra senaste publikationer
Användningen av de obligatoriska bedömningsstöden i grundsärskolan
Alla elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Detta gäller oavsett skolform och eleverna ska utifrån sina egna förutsättningar kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.
Klagomål mot utbildningen – Huvudmäns organisation och tillvägagångssätt
I denna rapport visar vi på viktiga utvecklingsområden gällande huvudmannens ansvarstagande för klagomålshanteringen.
Beslut om ansökningar att starta eller utöka fristående skola - läsåret 2021/22
Under 2020 har vi fått in totalt 208 ansökningar om att starta eller utöka verksamheten vid fristående skola.
Delredovisning av regeringsuppdrag att följa upp och utvärdera Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser
Skolinspektionen har i uppdrag från regeringen att följa upp och utvärdera garantin för tidiga stödinsatser
Utbildning under coronapandemin i gymnasieskolan
Den distansundervisning som gymnasieskolan fått anpassa sig till under coronapandemin har varit utmanande för både skolorna och eleverna.
Kommunernas ansvarstagande för skolplikt och ledigheter med mera – en tematisk tillsyn
I Sverige har elever skolplikt. Att den fullföljs av alla elever förutsätter att kommuner som har ansvar noga undersöker att alla elever finns i utbildning.
Utbildning under påverkan av coronapandemin - grundskola
Sverige är ett av få länder i Europa vars grundskolor och grundsärskolor inte stängde i samband med att covid-19 pandemin utbröt under våren 2020.
Undervisningen i grundsärskolan
Grundsärskolan är till för elever med intellektuell funktionsnedsättning, som bedöms inte kunna nå grundskolans kunskapskrav.