Till huvudinnehåll
Publicerad: 10 maj 2021

Utbildningens kvalitet behöver utvecklas inom SiS

Inspektion visar att undervisningstiden vid Statens institutionsstyrelses (SiS) skolor är låg och att många elever har hög frånvaro. Det finns också en betydande variation mellan SIS skolor. Skolinspektionen har granskat utbildningens kvalitet och kontinuitet vid de särskilda ungdomshemmen.

Granskningens fokus har legat på utbildningens kvalitet och om utbildningen präglas av ett tydligt pedagogiskt perspektiv. Och om eleverna får förutsättningar för kontinuitet i lärandet och framtida skolgång.

- Vi kan se att det skett en utveckling av SiS skolverksamhet om vi jämför med våra tidigare inspektioner. Och det är positivt. Men det finns fortfarande centrala delar kvar att utveckla för att skapa kontinuitet i elevernas skolgång och kunskapsutveckling, säger Hanna Antonsson projektledare för granskningen.

Elever som befinner sig på SiS särskilda ungdomshem är några av samhällets mest utsatta elevgrupper. En majoritet av eleverna har dåliga skolerfarenheter när de blir tvångsomhändertagna eller döms till sluten ungdomsvård. Därför är det allvarligt att det är så stor variation i den utbildning eleverna får. Detta kan medföra svårigheter för eleverna att få behörighet för fortsatta studier.

- Vi är medvetna om att SiS har ett komplext uppdrag och att det finns tydliga svårigheter och utmaningar kopplade till undervisningstid och frånvaro. Utbildningen på SiS har stor betydelse för elevernas möjligheter till goda förutsättningar i framtiden. En fullföljd skolgång är den enskilt viktigaste skyddsfaktorn för placerade barn och ungdomars hälsa och utveckling, säger Hanna Antonsson.

I granskningen framkommer det att SiS arbetssätt gör det också svårt i att möta flickors behov. Flickor har till exempel betydligt högre skolfrånvaro än pojkar. Sammantaget innebär detta att elever inte får lika möjligheter till utbildning.

Inom myndigheten förekommer även skillnader i synsätt när det gäller skolans betydelse i relation till behandling. Skolan är ett av flera uppdrag som myndigheten ska utföra och detta leder ibland till intressekonflikter. Myndigheten ska ge och organisera en skolverksamhet som utgår från skollagen och som motsvarar läroplanerna. Detta samtidigt som barn och ungdomar ska få vård och behandling samt hälso- och sjukvård.

Granskningen visar att flera områden som rör skolverksamhetens status, elevernas undervisningstid och frånvaro är områden SiS behöver fortsatta prioritera för att alla elever ska få en likvärdig utbildning med hög kvalitet under tiden på SiS. Även samverkan mellan avdelningarna och skolan behöver bli bättre.

Skolinspektionen har granskat utbildningens kvalitet och kontinuitet vid de skolor som drivs av SiS vid de särskilda ungdomshemmen. Skolinspektionen har granskat 22 av totalt 23 skolor, medan den 23:e skolan utgjorde pilot i granskningen. 

Skolinspektionen granskar endast utbildningen inom SiS. Omhändertagande samt vård och behandling av barn och ungdomar omfattas inte av Skolinspektionens tillsynsansvar och ingår därmed inte i denna granskning.

Här kan du läsa rapporten

”Skola inom statlig tvångsvård - Kvalitet och kontinuitet i utbildningen vid Statens institutionsstyrelses särskilda ungdomshem”

För mer information kontakta
Hanna Antonsson, projektledare för granskningen: 08-586 081 14
Presstjänsten: 08-586 080 60

Pressmeddelande