Kartläggning av undervisningstiden i kommunal vuxenutbildning
Skolinspektionen genomför nu en kartläggning av undervisningstiden i kommunal vuxenutbildning (komvux). Kartläggningen handlar både om hur mycket undervisningstid som erbjuds och om undervisningsform.
Skolinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att återrapportera i vilken omfattning kommunerna erbjuder undervisningstid inom komvux samt hur de fördelar den erbjudna undervisningstiden. Detta både när det gäller den utbildning där endast så kallad närundervisning förekommer och den utbildning där olika flexibla undervisningsformer förekommer.
Komvux målgrupp är heterogen och elevernas förutsättningar och mål med utbildningen kan se mycket olika ut. En garanterad undervisningstid är inte reglerad inom komvux och utbildningen ska präglas av flexibilitet och anpassas efter individens behov och förutsättningar. Det är därmed upp till kommunerna att utifrån elevens behov kopplat till ämnesplan och kurs bestämma hur undervisningen ska se ut. Idag är kunskapen begränsad om hur undervisningstid planeras och läggs ut inom komvux, samt hur variationen i erbjuden undervisningstid och undervisningsform ser ut mellan kommuner.
Detta kartlägger vi
Syftet med kartläggningen är att synliggöra hur och i vilken omfattning kommuner lägger ut undervisningstid inom komvux, samt hur undervisningstiden fördelas. Kartläggningen omfattar även lärares och elevers uppfattning om undervisningstiden.
Kartläggningen avgränsas till komvux på gymnasial nivå och till fyra vanligt förekommande kurser; två teoretiska kurser och två yrkeskurser. Den avser både sådan utbildning som bedrivs i kommunens egen regi och utbildning på entreprenad.
Så här görs kartläggningen
Kartläggningen genomförs genom en enkät till huvudmän, samt genom uppföljande intervjuer med huvudmän, rektorer/verksamhetschefer, lärare samt elever. Kartläggningen kommer att redovisas till regeringen senast den 24 april 2024.