Till huvudinnehåll
En gymnasieelev sitter hemma och studerar vid laptop
Publicerad: 1 december 2021

Viktigt arbeta med konsekvenserna av undervisning på distans

Undervisningen på distans under covid-19-pandemin har haft konsekvenser för elevernas lärande och hälsa. Det visar Skolinspektionens undersökning.

Covid-19-pandemin har inneburit utmaningar för de elever i högstadiet, gymnasieskolan och vuxenutbildningen som fått stora delar av sin utbildning på distans. Bland annat har betydelsen av skillnader i förutsättningar i form av till exempel motivation och stöd hemifrån fått en större vikt. Det visar en granskning som Skolinspektionen gjort på regeringens uppdrag.

Distansundervisningen har inneburit utmaningar både i att ge stöd till elever som haft behov av det och stimulans till de som behöver mer utmaningar. Att studera på distans har också påverkat elevers hälsa negativt, bland annat på grund av ökad stress och oro kopplad till lärandet och ett större eget ansvar för sina studier.

– Situationen har ställt stora krav på både skolpersonal och elever, som gjort stora ansträngningar för att få undervisningen och skolarbetet att fungera. Stora delar av skolans uppdrag har fungerat väl trots omställningen till undervisning på distans tack vare stor flexibilitet och starkt engagemang. Men det är ofrånkomligt att undervisningen  på distans medfört negativa konsekvenser. För att mildra konsekvenserna för elevers kunskapsutveckling och hälsa är det nu avgörande att skolorna följer upp hur situationen har påverkat eleverna och sätter in åtgärder, säger Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.

Publikation
Rapport till regeringen
Grundskola
Gymnasieskola
Kommunal vuxenutbildning på grundläggande nivå
Kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå
Elevhälsa
Kunskapsresultat
Fjärr- och distansundervisning

Kontaktperson

Agnes Gidlund