Kommuner behöver ta ett större ansvar för betygssättningen inom komvux
Skolinspektionen har i 29 kommuner granskat kvaliteten i rektorns arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i den kommunala vuxenutbildningen (komvux) på gymnasial nivå som bedrivs på entreprenad. Granskningen visar att det finns stora utvecklingsbehov. Det finns ofta en oklarhet i ansvarsfördelningen mellan rektorn och den enskilda utbildningsanordnaren.
Ladda ner rapporten
Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning
Granskningen visar på en utbredd osäkerhet kring hur ansvaret fördelas mellan den kommunala rektorn och den enskilda utbildningsanordnaren när komvux bedrivs på entreprenad. Eftersom huvudmannaskapet vid entreprenad ligger kvar på kommunen är det alltid kommunen som har det övergripande ansvaret för kvaliteten i verksamheten och för att utbildningen genomförs i enlighet med skolförfattningarna.
Med oreflekterad tillit till den enskilda utbildningsanordnarens kompetens och ansvarstagande tar kommunerna inte sin del av ansvaret för att elevernas betyg ska bli rättvisande och likvärdiga. Såväl avtalens konstruktion och innehåll som arbetet med att tydliggöra ansvarsfördelningen mellan kommunens rektor och den enskilda utbildningsanordnaren har direkta konsekvenser för utbildningens kvalitet och, i förlängningen, rättssäkerheten.
Rektorerna följer sällan upp om betygen är rättvisande och likvärdiga. Det är få som genomför en fördjupad analys av betygen ur ett likvärdighetsperspektiv för att synliggöra eventuella mönster som kan peka på omotiverade skillnader och avvikelser. Det är också ovanligt att rektorerna följer upp hur lärarna gör för att kalibrera sin betygssättning så att de blir rättvisande och likvärdiga, särskilt i ämnen utan nationella prov. Skolinspektionen menar att kommunerna behöver höja ambitionsnivån och följa upp mer än bara genomströmning och avhoppsfrekvens.
Det förekommer också att avtalen är konstruerade så att de riskerar att bidra till att betyg inte blir rättvisande och likvärdiga. I ungefär en fjärdedel av de granskade verksamheterna utgår högre ersättning till utbildningsanordnaren när eleven är godkänd på kursen. I något fall utgår även högre ersättning vid högre betyg.
– Elevers betyg följer med dem genom deras studie- och yrkesliv och spelar därmed en stor roll för den enskilda individen. Att betyg är rättvisande och likvärdiga är centralt även för legitimiteten för betygssystemet i stort, säger Ulrika Rosengren, som skrivit rapporten.