Granskning av skolor med långvarigt låga kunskapsresultat ledde till åtgärder
Skolinspektionen publicerade 2021 en granskning av 28 skolor som haft långvarigt låga kunskapsresultat. En uppföljning visar nu att många av huvudmännen som ingick i granskningen har satt in åtgärder.
Skolinspektionen har granskat 28 grundskolor som under tio år haft en hög andel elever som inte nått godkända betyg i alla ämnen. Nu vid Skolinspektionens uppföljning, åtta månader efter granskningen, har många huvudmän satt in åtgärder för att förbättra situationen.
- Det är bra att vår granskning har lett till att huvudmännen ser över sitt sätt att arbeta för att eleverna ska gå ut skolan med godkända betyg, säger Helén Ängmo, generaldirektör på Skolinspektionen. Det är ett viktigt resultat av inspektionen. Vi ser att flera nya insatser görs och att nya tankar växer fram. Det gäller dock att satsa med stor kraft och omfattning för att resultaten på de granskade skolorna också faktiskt ska förbättras. Huvudmännen måste hålla i de positiva nya insatserna och vi kommer att följa utvecklingen på dessa skolor på olika sätt.
Exempel från uppföljningen
Insatser utifrån en analys av den enskilda skolans behov
Huvudmännen har bland annat vidtagit åtgärder för att kunna rikta stöd och insatser utifrån skolans identifierade behov.
Exempel på åtgärder från uppföljningarna:
- En förstärkt nulägesanalys som ska ge en djupare bild och därmed bättre underlag för att kunna rikta stöd och insatser har genomförts på samtliga skolor. Stöd från verksamhetsutvecklare har erbjudits i samband med analysen.
- För att insatser ska stämma överens med det stöd som rektor och skola är i behov av genomförs numera nulägesanalyser på skolenheter som lyfts fram i huvudmannens verksamhetsuppföljning. Nulägesanalyserna utgår från den struktur som används inom Skolverkets Samverkan för bästa skola.
- För att kunna ge ett mer differentierat stöd till skolenheter med stora utmaningar håller förvaltningen på att utveckla ett nytt arbetssätt för samordnade insatser. Dessa insatser ska vara ett operativt stöd till skolor där utmaningar kvarstår trots ordinarie insatser och stöd. Arbetssättet har testats på två skolor som har fått förstärkt ledningsstöd så att rektorn ska få bättre förutsättningar att verka som pedagogisk ledare. Utifrån en fördjupad analys får skolorna också ytterligare stöd, till exempel i arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd.
Utvecklad uppföljning och tydligare fokus på det egna arbetet i analyserna
Huvudmännen har dels utvecklat sin uppföljning för att kunna få ett bättre underlag för analys och utveckling, dels vidtagit åtgärder för att skapa bättre förutsättningar för att söka förklaringar i det egna arbetet vid skolorna.
Exempel på åtgärder från uppföljningarna:
- Struktur- och resultatmåtten som redovisas i verksamhetssystemet har reviderats till kommande kvalitetsrapport. Det finns också tydligare anvisningar för analys så att den ska bli bättre och ge en mer användbar grund för kvalitetsutveckling.
- På en skola har en kompetensutveckling kring framgångsfaktorer i undervisningen genomförts under våren 2021.
- Utifrån skolans behov tillsattes år 2020 en ny rektor med hög kompetens inom systematiskt kvalitetsarbete och med erfarenhet av att leda en skola i ett utanförskapsområde. Av skolan pedagogiska bokslut och utvecklingsplan för läsåret 2020/21 framgår att analysen av resultaten i högre grad utgår från faktorer som den egna skolan kan påverka och förklaringarna till resultaten handlar i större utsträckning än tidigare om hur undervisningen möter elevernas behov.
Utvecklad uppföljning där även insatser och deras effekter synliggörs
Huvudmännen har genomfört förändringar i sitt uppföljningsarbete för att kunna synliggöra vilka insatser som har genomförts och vilka effekter de har haft.
Exempel på åtgärder från uppföljningarna:
- Huvudmannen har fattat beslut om att utöka antalet formella kvalitetsdialoger på skolenheten till två dialoger per läsår. Den första dialogen är ett undersökande samtal som bland annat syftar till att synliggöra hur utvecklingsinsatser ska följas upp och justeras under läsåret. Den andra dialogen inkluderar uppföljning och utvärdering av vidtagna utvecklingsinsatser utifrån skolans prioriterade utvecklingsområden.
- Mallen i verksamhetssystemet har uppdaterats med en ny underrubrik för beslutade åtgärder efter analys samt åtgärdernas förväntade effekt. Det finns också en ny underrubrik för bedömning av effekten av föregående års åtgärder.
Betydelsen av höga förväntningar på eleverna
Rektorerna har vidtagit åtgärder för att skapa eller bibehålla ett samtal kring vad det innebär att ha höga förväntningar på eleverna.
Exempel på åtgärder från uppföljningarna:
- Rektor har i uppdragsdialoger med varje medarbetare tagit upp vad det innebär att ha höga förväntningar på eleverna. Rektorn för även samtal med personalen om vikten av att genomgångar och arbetsuppgifter ska ge uttryck för höga förväntningar på eleverna.
- Hela personalgruppen har i olika konstellationer varit involverad i diskussioner kring definitionen av höga förväntningar. Diskussioner har förts inom skolans ledningsgrupp, i skolans olika lag, gemensamt på en arbetsplatsträff och vid de individuella medarbetarsamtalen.