En granskning av skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd i de obligatoriska skolformerna och i fritidshemmet
Skolinspektionen har på uppdrag av regeringen genomfört en granskning av skolornas arbete med extra anpassningar och särskilt stöd till elever i de obligatoriska skolformerna och i fritidshemmet. Skolinspektionens sammanfattande resultat baseras framför allt på en genomgång av ett urval av beslut från Skolinspektionens riktade tillsyn åren 2020–2023.
Redovisningen ger även en övergripande historisk tillbakablick av myndighetens erfarenheter på området där vi redogör brett för vad vi sett gällande skolornas arbete med stödinsatser.
Några av de saker som rapporten lyfter fram är:
- Skolornas extra anpassningar tenderar att bli allt mer omfattande.
- Flera huvudmän har inte säkrat tillgång till elevhälsa och en tydlig organisation.
- Anmälan sker inte till rektor när det befaras att en elev inte kommer att uppfylla de betygskriterier eller kriterier för bedömning av kunskaper som minst ska uppfyllas.
- När det saknas funktioner i elevhälsan på skolorna påverkas möjligheterna att arbeta förebyggande, och att genomföra välgrundade utredningar om särskilt stöd och anpassad studiegång.
Det är viktigt att framhålla att Skolinspektionens iakttagelser rör skolor som valts att granska utifrån olika risksignaler och där vi kunnat konstatera brister. Många skolor har dock inte brister. Det vill säga det finns också huvudmän och skolor som lever upp till regleringens krav, vilket också pekar på att det går att klara uppdraget och ge eleverna ett gott stöd och goda chanser till skolframgång. Att stöd varit ett vanligt bristområde över åren pekar dock på att ansvarstagandet i skolan generellt behöver uppmärksammas.