APL inom barn och fritid i kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå
Skolinspektionen har granskat om huvudmän anordnar arbetsplatsförlagt lärande (apl) i gymnasial vuxenutbildning inom ett yrkespaket med kurser från barn- och fritidsprogrammet enligt gällande författningar. Över hälften av de 26 huvudmän som ingick i tillsynen uppfyller kraven enligt författningarna.
Apl ingår i många yrkesförberedande utbildningar. Syftet är att eleven ska bli väl förberedd för sitt yrkesområde och utveckla både yrkeskunskaper och en yrkesidentitet. Brister i apl riskerar därför att negativt påverka elevernas möjligheter att lära sig det de behöver för att kunna utöva sin yrkesroll.
Apl sker oftast enligt kraven i författningarna, men det finns brister
I denna tematiska tillsyn konstaterar Skolinspektionen få brister. Den vanligaste bristen handlar om att rektorerna inte har fattat korrekta beslut om apl. Granskningen förstärker några av de slutsatser om apl som Skolinspektionen drog efter granskning av en yrkesförarutbildning för tung lastbil och släp. Vi beskrev då att regleringen av vilka krav som ställs på formerna för rektorns beslut kan behöva förtydligas. Alternativt kan rektorerna behöva ytterligare stöd i hur de ska fatta beslut om apl och dokumentera dem på rätt sätt.
Nya författningskrav för apl
Från 1 januari 2025 behöver alla yrkespaket innehålla minst 15 procent apl. Alla huvudmän som omfattas av regleringen behöver säkerställa att de har tillräcklig kunskap om regleringen för apl.
Om tillsynen
Skolinspektionen har genomfört tematisk tillsyn av 26 kommunala huvudmän som fått statsbidrag för regionalt yrkesvux för att anordna vuxenutbildning inom ett yrkespaket med kurser från barn- och fritidsprogrammet 2024.
Fem bedömningsgrunder har ingått i den tematiska tillsynen. De inkluderar bland annat att huvudmannen skaffar apl-platser, att handledare utses till eleverna och att rektorn fattar ett korrekt beslut om apl.