Till huvudinnehåll
Diarienummer 2023:429
Publicerad 29 augusti 2024

Skolors genomförande av garantin för tidiga stödinsatser

Skolinspektionen har gjort en tematisk tillsyn av 40 skolors arbete med garantin för tidiga stödinsatser. Tillsynen visade brister i arbetet med en eller flera delar av garantin hos 20 av dessa skolor.

Garantin för tidiga stödinsatser omfattar flera moment, varav det första är att elevernas kunskapsutveckling ska kartläggas och bedömas utifrån obligatoriska underlag i svenska, svenska som andraspråk och matematik. Om det utifrån kartläggningen och bedömningen finns indikation på att elever inte kommer att nå målen i årskurs 1 och 3, ska särskild bedömning av elevernas kunskapsutveckling göras i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens. Den särskilda bedömningen kan resultera i att elever ges stödinsatser för sin språkliga och matematiska utveckling. Slutligen ska insatserna följas upp och informationen överlämnas till mottagande lärare i årskurs 1 respektive årskurs 4. Garantin är uppfylld först när uppföljning och överlämning har genomförts.

Skolinspektionens tillsyn visar att:

  • Kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden genomförs inte alltid fullt ut eller vid rätt tidpunkt.
  • Beslut om att undanta elever fattas inte alltid av rektor.
  • Särskild bedömning och planering av extra anpassningar genomförs utan samråd med specialpedagogisk kompetens
  • Personal med specialpedagogisk kompetens saknas eller deltar inte vid uppföljning av vidtagna extra anpassningar.
  • Skolorna överlämnar information om extra anpassningar till nästkommande lärare.
Granskningsrapport
Senast uppdaterad: 3 september 2024