Lärares arbete med att tidigt motverka könsbundna val
Skolinspektionen har granskat hur lärare i årskurs 4–6 på 30 skolor arbetar med att i undervisningen motverka könsstereotypa föreställningar om ämnen, intressen och framtida studie- och yrkesval.
Resultatet från granskningen visar att skolorna behöver göra mer för att motverka att elevernas handlingsutrymme och framtidsval begränsas av könsstereotypa föreställningar. Eleverna behöver i större utsträckning möta en undervisning som både synliggör och utmanar de begränsande könsnormer som finns, och där läraren är medveten om sina egna föreställningar utifrån kön.
Några av granskningens viktigaste iakttagelser och slutsatser:
- De granskade skolorna behöver göra mer för att tidigt motverka könsbundna val
- Ofta saknas ett medvetet arbete med att bryta begränsande könsmönster
- Ovanligt att undervisningen synliggör och låter eleverna diskutera könsstereotypa föreställningar
- Stora utvecklingsområden när det gäller den integrerade studie- och yrkesvägledningen