Elevens hela dag som utgångspunkt för stöd
Skolinspektionen har granskat i vilken utsträckning arbetet med extra anpassningar och särskilt stöd i skola och fritidshem har utgångspunkt i elevers behov av stöd under hela dagen.
Granskningen fokuserar på de yngsta eleverna i förskoleklass och lågstadiet. Två områden har granskats. Det första berör arbetssätten för att kunna ge eleverna extra anpassningar och särskilt stöd i utbildningen i dess helhet. Det andra området handlar om rektorns ledning och styrning av arbetet.
En majoritet av skolorna behöver stärka arbetet så det utgår ifrån elevers behov av stöd under hela dagen. Några av granskningens viktigaste iakttagelser och slutsatser:
- Personalen som är med elever genom hela dagen, exempelvis personal i fritidshem eller stödpersonal som elevassistenter, tillskrivs ofta ansvaret för att upprätthålla ett heldagsperspektiv i stödarbetet.
- Förutsättningar för samverkan i stödarbetet utifrån elevens hela dag saknas ofta.