Till huvudinnehåll
Diarienummer 2022:8799
Publicerad 14 december 2023

Det specialpedagogiska arbetet för att stödja lärare inom garantin för tidiga stödinsatser

Skolinspektionen har granskat kvaliteten i det specialpedagogiska stödet till lärare genom samrådsarbete inom ramen för garantin för tidiga stödinsatser på 30 grundskolor med årskurserna F–9.

Hösten 2019 infördes garantin för tidiga stödinsatser. Den syftar till att ge elever rätt stöd i rätt tid och stärka skolornas arbete med svenska, svenska som andraspråk och matematik. För att uppnå detta ska lärare och förskollärare få stöd av personal med specialpedagogisk kompetens.

Granskningens syfte är att bedöma kvaliteten i de samråd inom garantin för tidiga stödinsatser där personal med specialpedagogisk kompetens ska bidra med sin kompetens till skolors arbete med att främja de yngre elevernas språkliga (svenska) och matematiska utveckling. För att uppfylla granskningens syfte ska följande frågeställning besvaras:

  • I vilken utsträckning stödjer personal med specialpedagogisk kompetens, inom ramen för garantin för tidiga stödinsatser, de lärare som undervisar skolans yngre elever så att undervisningen utvecklas och anpassas i syfte att främja elevernas språkliga och matematiska utveckling?

Granskningens viktigaste iakttagelser

  • Det är vanligt med arbetssätt som inte säkerställer att alla elever med stödbehov fångas upp.
  • Samsyn och nära samarbete är ännu inte etablerat vid många av skolorna.
  • Skolorna saknar utvecklade rutiner.
  • Arbetet med tidiga stödinsatser har sällan ämnesfokus.
Granskningsrapport

Kontaktperson

Roger Thuring

Senast uppdaterad: 14 december 2023