Till huvudinnehåll
En lågstadieklass lyssnar på sin lärare
Publicerad: 2 februari 2022

Vanligt med brister i skolornas urval och mottagande av elever

Enligt skollagen ska varje fristående förskoleklass och grundskola vara öppen för alla elever. För att alla elever och vårdnadshavare ska ha samma möjligheter att välja skola och alla elever ska ha samma möjligheter att tas emot på den skola de valt, krävs att de kan göra informerade val. En ny tematisk tillsyn från Skolinspektionen visar däremot på flera brister i skolornas arbete med mottagande och urval av elever.

Av de 30 skolor som ingick i Skolinspektionens tillsyn, hade 23 brister kopplade till arbetet med urval. En vanlig brist var att skolorna inte informerat om samtliga urvalsgrunder de använder sig av, till exempel att barn som gått i den förskoleklass som är kopplad till skolan får förtur. Det förekom också att skolor som fått tillstånd att använda sig av färdighetsprov använt dessa på ett sätt som inte är tillåtet. Hälften av skolorna i tillsynen bad om information om eleven vid ansökan som de inte får använda sig av vid urval.

Tillsynen genomfördes under perioden maj–oktober 2021 och det samlade resultatet redovisas nu i en övergripande rapport från Skolinspektionen. Michael Hjalmarsson har varit projektledare för tillsynen och Tilda Lindell har varit rapportskribent.

Vad skulle ni säga att det finns för orsaker till de brister som ni sett?

- Den övergripande bilden är att arbetet med mottagande och urval inte har varit ett särskilt prioriterat område på skolorna eller hos deras huvudmän. Vi har fått höra att våra frågor om skolornas arbetssätt har gjort det synligt för dem vad som är otydligt för de sökande och vilka risker som finns. Det är så klart positivt att vår tillsyn ger den effekten, men det tyder också på att detta inte är ett område som man har reflekterat kring så mycket tidigare, säger Michael Hjalmarsson, projektledare för tillsynen.

En brist som påtalats hos 14 av 30 skolor är att de ger förtur till elever från samma skolas förskoleklass, utan att informera om detta. Varför är det ett problem?

- Förskoleklass och grundskola är två olika skolformer och för att urvalet till grundskolan ska ske i enlighet med öppenhetskravet, måste ett nytt urval göras vid övergången från förskoleklassen. Det är då möjligt att ge eleverna från förskoleklassen förtur till grundskolan, eftersom det är en godkänd urvalsgrund. Men de fristående skolorna måste vara tydliga med att det är en urvalsgrund, så att vårdnadshavarna har en klar bild av vad som gäller för att få en plats på skolan, säger Tilda Lindell, rapportskribent på Skolinspektionen.

I media och i den allmänna debatten ges ibland uttryck för att det finns skolor som på olika sätt försöker att välja bort vissa elever eller avskräcka vissa elevgrupper från att söka sig till skolan. Har ni sett några tecken på detta i er tillsyn?

- Vi har inte sett några exempel på särskilda metoder för att specifikt välja ut eller välja bort vilka elever som ska erbjudas en plats. Det är samtidigt viktigt att poängtera att information från skolor som uppger att elever behöver vara på ett visst sätt för att passa in eller krav på att vårdnadshavare behöver agera på ett visst sätt, innebär uppenbara risker för att kravet på öppenhet åsidosätts, eftersom informationen då kan innebära att vårdnadshavare och elever väljer att inte söka, berättar Michael Hjalmarsson. I vår tillsyn finns exempel från en skola där man muntligen har informerat vårdnadshavare om att skolan har svårt att möta elever med vissa stödbehov, bland annat med hänvisning till att skolan har en särskild pedagogik. I det fallet bedömde vi att det är sannolikt att vårdnadshavare väljer att inte söka till skolan för att man har fått uppfattningen att skolan inte kan ge ens barn det stöd som de kan behöva och har rätt till, vilket strider mot skollagens krav på öppenhet och rätten till lika tillgång till utbildning.

Vad bör man som huvudman tänka på i sitt arbete med mottagande och urval?

- För det första behöver det finnas en samsyn på skolan och mellan skolan och huvudmannen om vilka urvalskriterier som gäller och i vilken ordning de tillämpas. Man behöver också ha klart för sig hur man definierar sina urvalskriterier, till exempel vad man räknar som syskon om man använder sig av syskonförtur, säger Tilda Lindell. När man har säkerställt att detta är klarlagt behöver man också se till att detta är tydligt gentemot vårdnadshavare och elever som är intresserade av att söka till skolan. Alla ska ha lika möjligheter att kunna få reda på vad som gäller för att bli erbjuden en plats. När det gäller mottagande ska varje fristående förskoleklass och grundskola enligt skollagen vara öppen för alla elever, och det är viktigt att denna grundprincip genomsyrar såväl skolans rutiner som informationen till vårdnadshavare och elever. De begränsningar av mottagandet som är tillåtna att göra framgår av skollagen, och det får inte förekomma några andra begräsningar utöver dessa.

Publikation
Granskningsrapport
Förskoleklass
Grundskola
Lagar och regler
Fristående skola

Kontaktperson

Tilda Lindell