Till huvudinnehåll
En grupp förskoleelever sitter på golvet med en lärare
Publicerad: 29 augusti 2024

Brister i arbetet med garantin för tidiga stödinsatser

Syftet med ”Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser” är att tidigt bli uppmärksam på elever som är i behov av stöd i sitt lärande och ge dem behovsanpassade stödinsatser i svenska, svenska som andraspråk och matematik. I en tematisk tillsyn konstaterar Skolinspektionen brister i delar av arbetet med garantin på 20 av 40 inspekterade skolor.

Många skolor brister i arbetet med garantin för tidiga stödinsatser. Flest brister handlar om genomförandet av de kartläggningsmaterial och bedömningsstöd som ska användas för att upptäcka eventuella behov av stöd bland eleverna. Kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden genomförs inte alltid i sin helhet eller i rätt tid. En annan vanlig brist är att särskild bedömning och planering av extra anpassningar inte sker i samråd med personal med specialpedagogisk kompetens, i enlighet med de bestämmelser som gäller för garantin. Tillsynen visar också att skolornas organisering av arbetet med garantin för tidiga stödinsatser inte alltid stödjer ett genomförande enligt bestämmelserna.

Denna tematiska tillsyn är en del i det regeringsuppdrag som Skolinspektionen har att följa upp och utvärdera garantin för tidiga stödinsatser. Inom uppdraget har tidigare fyra rapporter publicerats. Slutredovisning till regeringen ska ske senast den 13 december 2024.

Mer om Skolinspektionens uppföljning och utvärdering av garantin för tidiga stödinsatser

Publikation
Granskningsrapport