Till huvudinnehåll
Skolinspektionens logotyp

Uppdrag och verksamhet

Skolinspektionens uppdrag är att genom inspektion och tillståndsprövning se till att skolhuvudmän sköter sina verksamheter enligt lagar och förordningar.

Vi ställer krav på att skolhuvudmännen följer skollagens krav, att de utvecklar sina verksamheter, genomför förbättringar och garanterar god kvalitet. Med skolhuvudman menar vi den som driver en fristående eller kommunal skola.

Hos oss arbetar cirka 540 medarbetare på fem olika orter i Sverige. Genom vårt uppdrag arbetar vi för att alla barn och elever ska få en likvärdig utbildning av god kvalitet. Utbildningen ska ske i en stimulerande och trygg miljö. 

Skolinspektionen ska bland annat: 

  • bidra till ökad måluppfyllelse, kvalitet och likvärdighet
  • regelbundet granska kvaliteten i och utöva tillsyn över verksamheter och huvudmän
  • kommunicera resultat från våra inspektioner
  • skyndsamt handlägga signaler om missförhållanden.

Skolinspektionen granskar också att kommuner möter kraven i deras arbete med tillståndsgivning och inspektion av enskild förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg och enskild förskoleklass. Även skol- och utbildningsverksamheternas arbete med att följa upp studieresultat inom vuxenutbildningen. 

Skolinspektionen ska pröva ansökningar om att driva fristående skolverksamhet, rätt till bidrag och statlig tillsyn. Myndigheten ska:

  • följa upp beslut om tillstånd eller rätt till bidrag i nära anslutning till verksamhetens start
  • sprida kunskap om vad som krävs för att starta fristående förskoleklass, en fristående skola eller en internationell skola.

Barn- och elevombudet är en del av Skolinspektionen. Ombudet ska:

  • motverka kränkande behandling av barn och elever samt tillvarata barns och elevers enskilda rätt
  • upprätthålla kontakter med andra myndigheter och organisationer som arbetar mot kränkande behandling (till exempel kommuner, Diskrimineringsombudsmannen och elevorganisationer)
  • sprida kunskap om de lagar och regler som rör kränkande behandling av barn och elever.

De övriga skolmyndigheterna

I Sverige finns det fem myndigheter som på olika sätt arbetar med frågor om förskolan, skolan och vuxenutbildningen. Det är Skolinspektionen, Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM), Skolforskningsinstitutet och Sameskolstyrelsen.

Tillsammans verkar skolmyndigheterna för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska få en bra och likvärdig utbildning i en trygg och stimulerande miljö, oavsett individuella förutsättningar.

Skolverket är en förvaltningsmyndighet med ansvar att styra och stödja den svenska förskolan, skolan och vuxenutbildningen. Skolverket arbetar för att alla barn och elever ska få en utbildning som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö.

Skolverkets huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Sätter ramar för hur utbildningen ska bedrivas och bedömas. Till exempel genom att ta fram kursplaner, ämnesplaner, bedömningskriterier, prov, föreskrifter och allmänna råd.
  • Genomför fördjupade studier, gör analyser och tar fram statistik om förskolan och skolan. Vi ansvarar också för det svenska deltagandet i internationella studier.
  • Stödjer utvecklingen och förbättringsarbetet i förskolan och skolan.
  • Erbjuder fortbildning för förskolans och skolans personal.
  • Utfärdar legitimationer för lärare och förskollärare.
  • Administrerar och fördelar statsbidrag till verksamheter som är berättigade att söka bidrag.

Skolverket har drygt 800 medarbetare över hela landet.

Skolverket

Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, är Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik och arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande ska nå målen för sin utbildning, oavsett funktionsnedsättning.

SPSM erbjuder specialpedagogiskt stöd till kommuner och skolor, kompetensutveckling, tillgängliga läromedel och statsbidrag. SPSM driver även tio specialskolor för elever som är döva, har hörselnedsättning, grav språkstörning, dövblindhet eller synnedsättning i kombination med flera funktionsnedsättningar.

SPSM har cirka 1 100 medarbetare och verksamhet i hela Sverige.

Specialpedagogiska skolmyndigheten

Skolforskningsinstitutet arbetar för att undervisningen i förskolan och skolan ska bedrivas på vetenskaplig grund.

Skolforskningsinstitutet sammanställer forskningsresultat och fördelar forskningsbidrag för praktiknära forskning. För att kunna utföra uppdraget på bästa sätt för myndigheten dialog med förskolans och skolans verksamma, forskarsamhället samt andra myndigheter och organisationer.

Skolforskningsinstitutet har cirka 20 medarbetare och kontor i Solna.

Skolforskningsinstitutet

Sameskolstyrelsen ansvarar för att ge samers barn en utbildning med samisk inriktning och samiska språk från förskoleklass till årskurs 6 och på fritidshemmet i sameskolan. Sameskolstyrelsen får även efter överenskommelse med en kommun erbjuda förskola där verksamheten helt eller delvis genomförs på samiska.

Sameskolstyrelsen ska arbeta för att utöka och utveckla den integrerade samiska undervisningen som bedrivs i olika kommuner i Sverige, bedriva fjärrundervisning i samiska samt främja utveckling och produktion av samiska läromedel.

Sameskolstyrelsen har cirka 165 medarbetare och ett kansli i Jåhkåmåhkke (Jokkmokk)

Sameskolstyrelsen

Senast uppdaterad: 17 december 2024