Skolor uppnår inte intentionerna med garantin för tidiga stödinsatser
Garantin för tidiga stödinsatser infördes för att stärka arbetet med att utveckla elevernas kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. Men Skolinspektionens regeringsuppdrag visar att skolorna inte uppnår intentionerna med garantin, att fler elever får rätt stöd i rätt tid.
Skolinspektionen har på regeringens uppdrag granskat garantin för tidiga stödinsatser.
- Vi ser att processen för garantin för tidiga stödinsatser inte genomförs på det sätt som det var avsett. Skolorna använder nationella material, men många följer inte processen i övrigt. Det begränsar möjligheten att uppnå intentionerna om att elever i behov av stöd ska få stöd tidigt och att fler elever med eventuella stödbehov ska hittas, bedömas samt ges stöd, säger Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.
Granskningen visar att omfattningen elever som får stöd inte ökat efter att garantin infördes. Men samtidigt ser vi att elevernas resultat på de nationella proven blivit lägre i årskurs 3, än innan garantin.
I granskningen utifrån regeringsuppdraget har Skolinspektionen även sett att elevers matematiska utveckling inte får samma fokus som den språkliga. Färre andelar lärare kontaktar specialpedagogisk personal angående elevers matematiska utveckling, jämfört med elevernas språkliga utveckling.
- Det finns en komplexitet i garantins regelverk, som tillsammans med skollagens parallella bestämmelser för stöd, har skapat en invecklad praktik för skolorna där det är svårt att göra rätt. Därmed är det svårt att uppnå målet med garantin, att en så stor andel elever som möjligt ska lämna skolan med en fullständig utbildning, säger Anna Blom utredare på Skolinspektionen.
Genom garantins införande tycks ändå lärare, specialpedagogisk personal och rektorer fått insikt i att tidiga stödinsatser har stor betydelse för elevernas språkliga och matematiska utveckling, och att ett arbete i den riktningen behöver genomföras.
Skolinspektionen har inom regeringsuppdraget genomfört en tematisk kvalitetsgranskning av förskoleklass (2020), en tematisk kvalitetsgranskning av det specialpedagogiska arbetet (2023) och en tematisk tillsyn av garantins samtliga moment (2024). Dessa granskningar har publicerats i separata rapporter. Därutöver har en riktad tillsyn av specialskolan genomförts läsåret 2023/24. Vi har även genomfört en tredelad enkätundersökning i grundskolan vårterminerna 2019, 2022 och 2024. Uppdraget har delredovisats vid två tillfällen med bland annat sammanställning av enkätresultaten (2020 och 2022).
Här kan du läsa Skolinspektionens regeringsrapport ” Garantin för tidiga stödinsatser”.
För mer information kontakta
Presstjänsten 08-586 080 60
Om garantin
Garantin för tidiga stödinsatser infördes i skollagen inför läsåret 2019/20. Detta för att stärka skolornas arbete med att utveckla elevernas kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. Garantin riktas mot skolans yngre elever (förskoleklass och lågstadiet) och syftar till att alla elever som är i behov av stöd för sin språkliga och matematiska utveckling ska få rätt stöd i rätt tid.