Elever får inte det stöd de har rätt till
Skolinspektionen har i ett regeringsuppdrag sammanställt myndighetens erfarenheter av extra anpassningar och särskilt stöd över flera år. Sammanställningen belyser att dessa områden över tid varit ett vanligt bristområde i skolan.
Brister består ofta i att stöd inte utreds trots att lärare bedömer att extra anpassningar inte räcker till. Och att det på flera skolor finns en låg tillgänglighet till elevhälsan.
- Brist på behöriga lärare, begränsad tillgång till elevhälsans samtliga kompetenser och hög personalomsättning, kan delvis förklara de brister och utvecklingsområden Skolinspektionen ser. Man kommer dock inte ifrån att flera huvudmäns ansvarstagande för att rektor ska kunna skapa en god organisation och en väl uppbyggd elevhälsa varit svagt, säger Johanna Fredman, utredare på Skolinspektionen.
På vissa skolor har en mycket stor andel av eleverna behov av extra anpassningar i skolarbetet och personalen mäktar inte alltid med att tillgodose det behovet. Av sammanställningen framkommer att det råder oklarheter i rutinerna kring anmälan till rektor om det befaras att en elev inte uppfyller betygskriterierna. Det leder till att mer verkningsfulla stödåtgärder fördröjs, vilket kan få allvarliga negativa konsekvenser för elevernas möjligheter att tillgodogöra sig undervisningen.
En varaktig utveckling av arbetet med stöd kräver därmed en tydlig prioritering och ledning av området från huvudmännen. Tanken med införandet var att ge skolor förutsättningar att förenkla arbetet med olika stödåtgärder och att frigöra mer tid för undervisning. Men Skolinspektionen ser i sammanställningen att flera huvudmän har brister i sitt ansvar, genom stöd till rektor och lärare, kompetensutveckling, en god organisation och resurser till elevhälsan. Därmed kan elever få extra anpassningar under en längre tid när djupare stödinsatser egentligen hade behövts.
Om huvudmän håller en lägre ambitionsnivå i arbetet med stöd eller prioriterar andra delar i verksamheterna bidrar det till att arbetet med stöd i skolorna får lösas så gott det går av varje enskild lärare. Skolinspektionen ser också i en ny granskning att heldagsperspektivet i stödarbetet ofta inte finns med i arbetet. Elever med behov av stöd har rätt att få det inom hela skoldagen inte bara i något ämne. Här behöver skolan och fritidshemmet samverka.
- Vi se att många rektorer kan skapa bättre förutsättningar för samverkan mellan skola och fritidshem i stödarbetet vilket ger potential för fler elever att lyckas nå målen, säger Johanna Fredman.
För mer information kontakta
Presstjänsten 08-586 080 60