Garantin för tidiga stödinsatser
Garantin för tidiga stödinsatser infördes i skollagen inför läsåret 2019/2020. Skolinspektionen har haft i uppdrag av regeringen att följa upp och utvärdera reformen. I december 2024 överlämnade Skolinspektionens denna slutrapport till regeringen.
På uppdrag av regeringen har Skolinspektionen följt upp och utvärderat garantin under åren 2019–2024. Garantin för tidiga stödinsatser är avsedd att stärka skolornas arbete med att utveckla elevernas kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik genom att tidigt uppmärksamma elever som kan ha behov av stöd inom dessa kunskapsområden. Garantin omfattar förskoleklassen och lågstadiet i grundskolan, sameskolan och specialskolan. Sedan den 1 juli 2024 omfattas även den anpassade grundskolan. Syftet med garantin är att ge alla elever som är i behov av stödinsatser för sin språkliga (svenska) och matematiska utveckling ”rätt stöd i rätt tid”.
Intentionerna bakom reformen uppnås inte i flera delar. Utvärderingen visar bland annat:
- Garantin för tidiga insatser ger inte fler elever stöd
- Garantin för tidiga insatser genomförs inte på det sätt som avsetts
- Viktiga förutsättningar för arbetet med garantin för tidiga stödinsatser saknas
Rapporter och delredovisningar
Inom regeringsuppdraget har Skolinspektionen tidigare publicerat fem rapporter:
Tematisk tillsyn: Skolors genomförande av garantin för tidiga stödinsatser (2024)
Lärare och specialpedagoger måste bli bättre på att samråda (2023)
Kartläggning och tidiga stödinsatser i förskoleklassen (2020)