Till huvudinnehåll

Sexualitet, samtycke och relationer i högstadiet i den anpassade grundskolan

Skolinspektionen genomför nu en kvalitetsgranskning av sexualitet, samtycke och relationer i högstadiet i den anpassade grundskolan.

Bakgrund

I Sverige finns det ur ett historiskt perspektiv både en samhällelig restriktiv och en avsexualiserad syn på sexualitet bland personer med intellektuell funktionsnedsättning. Forskning visar att synen på sexualitet och intellektuell funktionsnedsättning idag utmärks av ambivalens och dilemman. Forskning visar till exempel på en generell ökad sexuell utsatthet för personer med intellektuell funktionsnedställning.

Sedan den 1 juli 2022 finns förändringar kopplade till arbetet med sexualitet, samtycke och relationer i läroplan och kursplaner för den anpassade grundskolan (Lgra22). I läroplanens inledande delar infördes då helt nya formuleringar, och en del omformuleringar. Kunskapsområdet sex och samlevnad stärktes och bytte namn till sexualitet, samtycke och relationer. Det infördes även nya formuleringar om skolans ansvar för att förebygga och bemöta olika former av intolerans, hedersrelaterat våld och förtryck med kunskap och aktiva insatser.

Enligt de nya skrivningarna har skolan ansvar för att eleverna återkommande får arbeta med kunskapsområdet för att stärkas i att göra medvetna och självständiga val. Skolan ska även bidra till att eleverna utvecklar förståelse för egna och andras rättigheter och förmedla betydelsen av att sexualitet och relationer präglas av samtycke. Maktstrukturer kopplade till kön, våld och förtryck ska kritiskt granskas och eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till hur relationer och sexualitet framställs, bland annat i pornografi. En undervisning av hög kvalitet rustar elever med kunskaper och positiva värden och möjliggör trygga och respektfulla relationer såväl som ökad medvetenhet för mänskliga rättigheter.

I skolans ansvar på området ingår bland annat att främja hälsa och välbefinnande och förbättra elevernas förutsättningar att göra medvetna och självständiga val. Studier visar att undervisning om sexualitet, samtycke och relationer bland annat leder till en minskning av sexuellt överförbara infektioner, färre sexuella övergrepp och minskad homofobi.

Det här granskar vi

Skolinspektionen ska göra en granskning av kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Syftet är att granska kvaliteten i de utvalda skolornas undervisning. I granskningen bedöms kvaliteten på undervisningen och utbildningen i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier.

Så här görs granskningen

Kvalitetsgranskningen omfattar 30 anpassade grundskolor som har elever i årskurs 7–9. Intervjuer med rektor, lärare och elever kommer att genomföras. Dessutom ingår insamling av dokument. Vid sidan av beslut till de granskade skolenheterna kommer även en övergripande rapport publiceras preliminärt hösten 2025.

Senast uppdaterad: 14 november 2024