Kommuners arbete med ägar- och ledningsprövning av fristående förskolor
Skolinspektionen genomför en kvalitetsgranskning av kommuners arbete med ägar- och ledningsprövning av fristående förskolor.
Denna kvalitetsgranskning genomförs som en del av ett regeringsuppdrag att återrapportera kring skolor med problematik avseende våldsbejakande extremism. I detta uppdrag ingår att redovisa erfarenheter och slutsatser från myndighetens granskning över hur kommuner uppfyller sitt tillsynsansvar över enskilda förskolor och annan pedagogisk verksamhet.
Bakgrund – ägar- och ledningsprövning och demokrativillkoret
Kraven på enskilda som bedriver verksamhet enligt skollagen har successivt skärpts i syfte att förhindra oseriösa och olämpliga aktörer.
Den 1 januari 2019 infördes skärpta krav på insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar för att godkänna enskilda att som huvudmän bedriva verksamhet inom skolväsendet, s.k. ägar- och ledningsprövning. I januari 2023 skärptes kraven på lämplighet ytterligare i form av ett demokrativillkor. Demokrativillkoret innebär att den sökande inte ska anses som lämplig om det finns en risk för att barn eller elever kommer att utsättas för våld, tvång eller hot, diskriminering eller kränkande behandling, eller påverkan som syftar till motarbetande av grundläggande fri- och rättigheter eller det demokratiska styrelseskicket.
Skolinspektionen ansvarar för ägar- och ledningsprövning av enskilda huvudmän för bland annat förskoleklass och skola och lägeskommuner ansvarar för enskilda huvudmän för bland annat förskola. Skolinspektionen och lägeskommuner har även tillsynsansvar över att huvudmän de godkänt fortlöpande uppfyller gällande krav. Skolinspektionen har tillsynsansvar över hur kommunerna uppfyller sitt tillsynsansvar.
Risk för varierande beredskap bland kommuner
Ägar- och ledningsprövning har inneburit ett nytt åliggande för kommunerna med krav på nya kompetenser och arbetssätt. Av förarbeten, Skolinspektionens och andra myndigheters erfarenheter framgår att arbetet med ägar- och ledningsprövning är förenat med utmaningar samt att kommuner kan ha olika ambitionsnivå i arbetet.
Det finns risk att kommunerna inte har tillräcklig beredskap för att i tillsyn löpande genomföra ägar- och ledningsprövning av enskilda huvudmän som bedriver enskild förskola.
Risk för att förskola används för antidemokratisk påverkan och kontroll
Ägar- och ledningsprövning har visat sig vara ett viktigt verktyg för att förhindra att olämpliga aktörer använder skola eller förskola för att påverka eller kontrollera barn och unga. Att kommunerna har beredskap att fullgöra sitt tillsynsansvar är centralt för att inte barn ska riskera att vistas i verksamheter där de utsätts för påverkan, kontroll eller kränkningar.
Det finns en risk att aktörer kan använda skol- och förskoleverksamhet för att åstadkomma ideologisk påverkan och kontroll av barn och unga. Skolinspektionen har återkallat tillstånd hos ett antal huvudmän för bristande lämplighet.
Risk för att barn inte får den förskoleverksamhet de har rätt till
Skolinspektionens granskningar har visat att kommuners tillsyn av såväl verksamheterna som huvudmännen för fristående förskolor uppvisar stor variation och behöver utvecklas. En otillräcklig tillsyn kan leda till att förskolorna inte bedrivs enligt gällande krav, att de håller låg kvalitet och inte ger likvärdiga förberedelser för förskoleklass.
Det här granskar vi
Syftet är att granska kvaliteten avseende kommunernas beredskap och ambitionsnivå i arbetet med tillsyn över enskilda huvudmäns insikt, lämplighet och ekonomiska förutsättningar i syfte att motverka olämpliga aktörer inom fristående förskolor.
Så här görs granskningen
Kvalitetsgranskningen omfattar 30 kommuner som har beviljat tillstånd för enskild huvudman att bedriva förskola. Urvalet omfattar kommuner med en variation avseende geografisk spridning och kommuntyp.
Granskningen kommer att omfattas av dokumentstudier och intervjuer. Vid sidan av beslut till de granskade kommunerna kommer även en övergripande rapport publiceras preliminärt hösten 2025.