Till huvudinnehåll

Grundskolors arbete med att främja ett positivt skolklimat

Skolinspektionen genomför en kvalitetsgranskning av grundskolors arbete med att främja ett positivt skolklimat.

En trygg skolmiljö med ett positivt skolklimat är inte bara en rättighet för varje elev – det är en grundläggande förutsättning för att lärande ska kunna ske. Forskning visar att skolor med ett positivt skolklimat har färre disciplinära problem, lägre frånvaro och bättre studieresultat. När elever känner sig trygga och delaktiga, har de större möjlighet att ta ansvar för sitt lärande och bidra till en god arbetsmiljö. Dessutom främjar trygghet psykisk hälsa, vilket är avgörande för att elever ska kunna hantera stress, utveckla sin självkänsla och bygga sunda relationer.

För skolans personal innebär ett arbete med att främja ett positivt skolklimat även ett arbete för en god arbetsmiljö. Att skolorna arbetar med förebyggande och främjande insatser är inte bara en fråga om trygghet och trivsel – det är en satsning på skolans kärnuppdrag: att ge alla elever möjlighet att lyckas i skolan och att utvecklas som individer.

Syfte och frågeställningar               

Syftet är att granska kvaliteten i skolors arbete med att främja ett positivt skolklimat och elevernas sociala samspel där hela skolan involveras i arbetet. Skolans arbete granskas i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier. Följande frågeställningar ska besvaras:

  1. I vilken utsträckning arbetar lärare och annan skolpersonal med att främja ett positivt skolklimat?
  2. I vilken utsträckning arbetar rektorn strategiskt för att främja ett positivt skolklimat?

Granskningen och bedömningarna görs i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier.

Så här görs granskningen

Kvalitetsgranskningen omfattar 30 skolor. För att få underlag för att bedöma frågeställningarna genomförs dokumentstudier och fysiska skolbesök med observationer och intervjuer med elever, med rektor, med lärare och annan skolpersonal som på något sätt har en funktion att verka i den gemensamma skolmiljön och för att främja ett positivt skolklimat.

Verksamhetsbeslut fattas för respektive skolenhet. Utöver dessa kommer en övergripande rapport preliminärt att publiceras under hösten 2026.

Senast uppdaterad: 21 oktober 2025