Till huvudinnehåll
Foto på en lektion i vuxenutbildningen
Publicerad: 14 mars 2025

Skolinspektionens årsrapport – iakttagelser och erfarenheter från 2024

I årsrapporten beskriver vi våra erfarenheter från bland annat tillsyn, kvalitetsgranskning och tillståndsprövning. Som tidigare år kan vi konstatera att det fortfarande finns brister inom flera viktiga områden som handlar om stöd till elever.

Vi lyfter ofta fram arbetet med stöd till elever som vanliga bristområden inom skolan. Det gäller även 2024 då vi bland annat sett att garantin för tidiga stödinsatser inte fungerar som avsett, att elevhälsan ofta är underdimensionerad och att elevärenden på grund av detta ”läggs på hög” vilket leder till att elever får vänta länge innan de får stöd för sitt lärande.

Skolinspektionen har under året haft ett stort fokus på vuxenutbildningen. Vi har i flera granskningar under året visat att huvudmännens svaga styrning av komvux kan medföra risker för utbildningens kvalitet och genomförande.

– Vi har sett att huvudmännens styrning många gånger är svagare när det gäller vuxenutbildningen jämfört med andra skolformer. Det finns också ett öppet regelverk för vuxenutbildningen som kan ha fördelar genom att det kan ge flexibilitet. Samtidigt har vi sett att ambitionsnivån i flera fall riskerar bli låg när inte basfaktorer som undervisningstid, skolförlagd och lärarledd undervisning är reglerat. Anordnare kan till exempel reducera moment eller inte erbjuda ett tillräckligt lärarstöd. Elever kan därmed få svagheter och luckor sin utbildning vilket är mycket bekymmersamt, säger Helén Ängmo Skolinspektionens generaldirektör.

Årets inspektion har omfattat nära 1 400 skolbesök och Skolinspektionen har genomfört drygt 4 600 lektionsobservationer. Drygt hälften av skolbesöken har skett inom ramen för Skolinspektionens tillsyn och den andra knappa hälften inom kvalitetsgranskning. 360 besök har gjorts oanmält vilket är en ökning från tidigare år då den siffran legat på ca 30.

Årsrapportens huvudsakliga delar:

  • Brister och utvecklingsområden på majoriteten av granskade skolor. Dessa skolor har valts utifrån ett riskperspektiv.
  • Elever blir fortsatt utan rätt stöd i rätt tid.
  • Flera skolor möter inte behov hos elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling
  • Stärkt fokus på oseriösa aktörer inom skolväsendet.
  • På ett 40-tal skolor har situationen varit allvarlig. Sammansatt problematik ligger ofta i bakgrunden. Vi har återkallat tillståndet för 9 huvudmän (11 skolor).
  • Inspektion av vuxenutbildningen synliggör kvalitetsbrister och ett behov av en samlad översyn av regelverket.
  • Flera avslag inom tillståndsprövning med ny reglering.
  • Flera brister med koppling till osaklig undervisning och otillåtna konfessionella inslag.
  • Risker har identifierats kopplat till internationella skolor, lägre grad av reglering innebär begränsad tillsyn.

More information

Publikation