Kvaliteten i undervisningen i särskild undervisningsgrupp behöver höjas
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i undervisningen i särskild undervisningsgrupp i 28 skolor. Av dessa behöver 20 skolor utveckla kvaliteten. Det handlar många gånger om att undervisningen är alltför ensidig.
Ladda ner rapporten
Placering i särskild undervisningsgrupp är en ingripande åtgärd som innebär att eleven särskiljs från sin ordinarie klass. De har ofta också en svår skolsituation bakom sig. Därför är det extra viktigt att undervisningen i särskild undervisningsgrupp möter deras behov och stimulerar deras lärande.
På de skolor som behöver utveckla kvaliteten i undervisningen består lektionerna ofta av att eleverna arbetar var för sig med uppgifter som de fått av sina ordinarie ämneslärare utanför gruppen. Viktiga delar i undervisning, som variation av arbetssätt och att undervisningen följer en tydlig struktur, saknas ofta.
På många skolor är det också ovanligt att eleverna får möjlighet att vara delaktiga genom gemensamt lärande och olika former av gemensamma diskussioner. De samtal och diskussioner som äger rum handlar främst om samtal en-till-en mellan lärare och elev.
På omkring hälften av de granskade skolorna gör Skolinspektionen bedömningen att eleverna inte fullt ut får ett aktivt och individanpassat lärarstöd och att lärarstöd och anpassningar av innehåll och arbetssätt inte fullt utgår från elevernas kunskapsnivå och behov.
– På många skolor finns goda förutsättningar för en undervisning av god kvalitet på plats. Andelen legitimerade lärare är exempelvis hög och elevgrupperna är ofta små. Men man drar inte alltid nytta av det. Alltför ofta blir lärarnas roll att sitta bredvid eleverna och stötta dem i att få olika uppgifter gjorda, snarare än att bedriva undervisning, säger Therese Jakobsson, som skrivit rapporten.