Till huvudinnehåll
En elev sitter fokuserad under en lektion och studerar
Publicerad: 26 november 2024

Den extra studietiden kommer inte alla elever till del

Skolinspektionens granskningar av skolors arbete med extra studietid visar på brister och kvalitetsproblem på många skolor. Majoriteten av skolorna behöver stärka sitt arbete, så att elever blir motiverade till och ges reell möjlighet att delta.

Ladda ned rapport

Rapport Extra studietid

Den 1 juli 2022 trädde lagstiftningen i kraft om att alla grundskolor ska erbjuda elever i årskurserna 4–9 möjlighet att delta i extra studietid. Den extra studietiden är ett komplement till den ordinarie undervisningen i grundskolan och syftar till att ge elever möjlighet att få stöd i skolarbetet, oavsett hur långt de kommit i sin kunskapsutveckling. Det kan exempelvis handla om att ta igen, befästa eller fördjupa sina ämneskunskaper.

Skolinspektionens granskning visar att den extra studietiden många gånger enbart används som ytterligare en form av stöd för elever som behöver ”komma ikapp”.

– Syftet med den extra studietiden är att höja elevers skolresultat och kompensera för deras olika förutsättningar. Möjligheten att få del av den extra studietiden ska komma alla elever till del. Den ska alltså ge stöd i skolarbetet, oavsett hur långt man kommit i sin kunskapsutveckling. Skolor har ofta en snäv bild av vilka den extra studietiden riktar sig till och motiverar inte alltid elever att delta för att komma längre i sitt lärande, säger Helga Sverrisdóttir, som skrivit rapporten.

Parallellt med kvalitetsgranskningen har Skolinspektionen genomfört en tillsyn av skolors hantering av den extra studietiden. I hälften av de skolor som tillsynats (30 av 60) kunde brister konstateras. Bland annat erbjöds inte de föreskrivna två timmarna per vecka till eleverna och den extra studietiden förlades så att alla elever inte hade reell möjlighet att delta.

Publikation
Granskningsrapport