Statistik om jämställdhet 2024-2025
Här kan du ta del av några av de iakttagelser om jämställdhet i skolan som Skolinspektionen lyft fram i rapporter och statistik som publicerats mellan hösten 2024 och våren 2025.
Teman om jämställdhet upplevs som känsliga i undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer
Lärare upplever att frågor och teman kopplade till bland annat jämställdhet upplevs som känsliga och utmanande att undervisa i. Det visar Skolinspektionens granskning av undervisningens kvalitet i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer på 30 grundskolor och 30 gymnasieskolor. Könsnormer, jämställdhet och hedersrelaterat förtryck hör till några exempel på teman som beskrivs som känsliga och utmanande. Eleverna och lärarna uttrycker också att skämt, fniss, jargong och nedsättande kommentarer kan hämma öppenhet och trygghet i undervisningen. Granskningen visar samtidigt att lärarna många gånger saknar ett medvetet arbete att skapa just ett tillitsfullt klasrumsklimat i undervisningen inom sexualitet, samtycke och relationer.
Något som lärarna på en majoritet av de granskade skolorna däremot arbetar aktivt med är att markera när eleverna ger uttryck för intolerans. Kopplat till jämställdhet rör det sig exempelvis om uttryck för machoattityder eller sexism. Kunskapen om att det finns sådana attityder på skolan används dock sällan för att fördjupa undervisningen i kunskapsområdet.
Här hittar du rapporten
Flickor har en mer negativ upplevelse av skolan än pojkar
Resultaten från Skolenkäten 2025 visar i likhet med tidigare år att flickor generellt sett har en mer negativ upplevelse av sin skolgång jämfört med pojkar. Följande två frågor om trygghet visar återigen de största skillnaderna mellan flickor och pojkar:
- Känner du dig trygg i skolan?
- Känner du att du kan vara dig själv i skolan?
Flickor är klart mindre benägna att ange det mest positiva svarsalternativet ”Helt och hållet”. Tydligast är skillnaden i årskurs 8. Där svarar endast 28 procent av flickorna att de helt och hållet känner sig trygga i skolan, att jämföra med 51 procent av pojkarna. Av pojkarna upplevde 43 procent att de helt och hållet kan vara sig själva i skolan. Motsvarande siffra för flickor är 24 procent.
Andra exempel på frågor där flickor har en klart mer negativ upplevelse jämfört med pojkar är om eleven tycker att lärarna förklarar vad hen behöver kunna i de olika ämnena samt möjligheten att få hjälp av elevhälsan. Det finns ett fåtal frågor där flickor har en mer positiv upplevelse jämfört med pojkar. Det gäller exempelvis frågan ”Tycker du att lärarna behandlar alla elever lika oavsett om de är flickor, pojkar eller har annan könsidentitet?”.
Ta del av resultaten från Skolenkäten 2025
Ofta saknas ett medvetet arbete för att motverka könsbundna studie- och yrkesval inom komvux
Många studie- och yrkesvägledare inom komvux saknar strategier och arbetssätt för att utmana elevernas eventuella föreställningar om manliga och kvinnliga yrken. Det visar Skolinspektionens granskning av kvaliteten i den individuella studie- och yrkesvägledningen som eleverna får inför val av studier på grundläggande och gymnasial nivå inom komvux, i 30 kommuner. För att eleverna ska kunna göra väl underbyggda val är det viktigt att de inte begränsas av föreställningar om kön, social eller kulturell bakgrund i sina val av studier och yrke.
I granskningen ges exempel på att studie- och yrkesvägledare i stunden utmanat elever som uttryckligen lyft föreställningar som begränsar deras möjligheter, så som föreställningar om att vissa yrken är kvinnliga och vissa yrken är manliga. Studie- och yrkesvägledarna beskriver att de då förklarar vilka möjligheter som finns för kvinnor och män och att man kan arbeta med vad som helst, oavsett kön. Denna typ av utmanande samtal sker dock oftast sporadiskt i samtal med eleverna och främst på förekommen anledning utifrån vad eleverna själva tar upp.
Här hittar du rapporten
Betygsanalysen inom komvux omfattar sällan jämställdhetsaspekter
Det är få rektorer och verksamhetschefer som kritiskt granskar och problematiserar lärarnas betygssättning ur perspektivet rättvisande och likvärdiga betyg. Av de som ändå gör det är det ett fåtal exempel där betygsskillnader mellan män och kvinnor problematiseras. Det visar Skolinspektionens granskning av rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning, med fokus på utbildning som utförs på entreprenad. I granskningen har 29 kommuner ingått.
Här hittar du rapporten
Rektors arbete för rättvisande och likvärdiga betyg i kommunal vuxenutbildning
Vanligare att individärenden rör pojkars missförhållanden än flickors
Skolinspektionen tar emot en stor mängd uppgifter om missförhållanden varje år. Om missförhållandet gäller en enskild elev kan en så kallad "riktad tillsyn - individ" påbörjas. Under 2024 fattades 629 beslut för riktad tillsyn – individ. Ärendena avsåg oftare missförhållanden gällande pojkar än flickor. Av 184 beslut där brist konstaterats gällde ungefär en fjärdedel flickor och tre fjärdedelar pojkar. De största skillnaderna mellan flickor och pojkar gällde bristbeslut om stöd/särskilt stöd.
Antal beslut med brist 2024 efter bedömningsområde och barnet/elevens kön
Klicka på bilden för högre upplösning