Undervisningens kvalitet i särskild undervisningsgrupp
Skolinspektionen har granskat i vilken utsträckning elever i särskild undervisningsgrupp ges en undervisning präglad av goda förutsättningar för lärande, tilltro till elevernas förmågor och fokus på kunskapsutveckling. Granskningen har omfattat undervisningen på 28 grundskolor i årskurs 4–9.
Elever som placerats i särskild undervisningsgrupp har ofta en svår skolsituation bakom sig. Det är därför av stor vikt att eleverna möter en undervisning som fokuserar på och stimulerar deras kunskapsutveckling. Undervisningen behöver kännetecknas av ett aktivt och individanpassat lärarstöd och präglas av höga förväntningar på vad eleverna kan och klarar av.
Rapporten redovisar några viktigaste iakttagelser och slutsatser:
- Kvaliteten i undervisningen i särskild undervisningsgrupp behöver höjas
- På hälften av skolorna får inte eleverna ett individanpassat lärarstöd
- Undervisningen har sällan en tydlig struktur som ger förutsägbarhet för eleverna
- Fokus på enskilt arbete med skriftliga uppgifter gör att undervisningen inte blir varierad
- En mer sammanhållen undervisning kännetecknar de grupper som ger goda förutsättningar för lärande
- Skolor med hög kvalitet nyttjar de goda förutsättningar som ofta finns