Undervisningens kvalitet i resursskolor
Skolinspektionen genomför en granskning av kvaliteten i undervisningen i resursskolor. Granskningen omfattar resursskolor med elever i årskurserna 4–9.
Resursskolor är skolenheter där utbildningen är begränsad till att avse elever som är i behov av särskilt stöd. En resursskola är inte någon egen skolform, utan ett möjligt sätt för skolhuvudmän att organisera särskilt stöd för elever som är i behov av det.
Målgruppen är generellt sett elever som behöver ett mindre sammanhang och en i hög grad anpassad lärmiljö. Då eleverna har bedömts vara i behov av särskilt stöd för att nå målen, och ofta har en problematisk skolgång bakom sig, är undervisningens kvalitet av särskilt stor vikt. Problembilden visar emellertid att det finns risk att undervisningen inte fokuserar på kunskapsutveckling, att undervisningens utformning och genomförande inte ger eleverna goda förutsättningar för lärande, och att lärares förhållningssätt inte främjar elevernas motivation.
Skolinspektionen har inte tidigare riktat någon tematisk kvalitetsgranskning specifikt mot resursskolor, och även generellt är kunskapen om undervisningens kvalitet i resursskola begränsad.
Syfte och frågeställningar
Syftet är att granska undervisningens kvalitet i resursskolor i årskurs 4–9. Följande frågeställningar ska besvaras:
- I vilken utsträckning ges elever i resursskolor en målfokuserad och stimulerande undervisning?
- I vilken utsträckning ges elever i resursskolor en undervisning som möter deras stödbehov?
- I vilken utsträckning präglas undervisningen i resursskolor av tilltro till elevernas förmågor och stärkande av deras motivation och engagemang?
Granskningen och bedömningarna görs i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier.
Så här görs granskningen
Kvalitetsgranskningen omfattar 30 skolor. För att bedöma undervisningens kvalitet intervjuar vi lärare och övrig personal som är involverad i undervisningen, elever och rektor. Vi genomför även observationer av undervisningen och dokumentstudier. Vid sidan av beslut till de granskade skolenheterna kommer även en övergripande rapport preliminärt att publiceras i maj 2026.