Tillgång till läroböcker och andra läromedel
Skolinspektionen genomför en kvalitetsgranskning av elevers tillgång till läroböcker och andra läromedel i de obligatoriska skolformerna.
Enligt uppdrag i regleringsbrevet för budgetåret 2024 ska Skolinspektionen genomföra granskning av elevers tillgång till läroböcker och andra läromedel i förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer. Denna tematiska kvalitetsgranskning genomförs som en del av detta regeringsuppdrag.
Bakgrund
Den 1 juli 2024 infördes lagändringar i skollagen där det anges att elever utan kostnad ska ha tillgång till läroböcker, andra läromedel och lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med utbildningens mål. Syftet med ändringarna var att elevernas tillgång till ändamålsenliga läromedel ska öka eftersom läroböcker och läromedel har stor betydelse för elevers kunskapsutveckling och lärarnas arbetsförhållanden.
I samband med lagändringarna beslutade regeringen även om nya formuleringar i läroplanernas inledande delar om läroböcker, läromedel och lärverktyg. Det gjordes även tillägg om rektorns ansvar för att alla elever ska ha tillgång till och förutsättningar att använda läroböcker, andra läromedel och lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med utbildningens mål.
För elever kan bristen på tillgång till och förutsättningar att använda läroböcker och läromedel inverka negativt på deras kunskapsutveckling och deras möjlighet att arbeta vidare på egen hand.
Det här granskar vi
Syftet är att granska kvaliteten i de utvalda skolorna för att ge eleverna tillgång till och användning av läroböcker och andra läromedel i förhållande till Skolinspektionens kvalitetskriterier.
Så här görs granskningen
Kvalitetsgranskningen omfattar 30 skolbesök i de obligatoriska skolformerna och förskoleklassen. Besöken kommer att genomföras under hösten 2025. Vid sidan av verksamhetsbeslut ska en övergripande rapport publiceras. En slutredovisning av regeringsuppdraget ska lämnas till regeringen senast den 9 oktober 2026.