Skolors arbete med extra studietid
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i arbetet med den extra studietiden, med särskilt fokus på rektors och lärares ansträngningar för att utforma och genomföra en undervisning som motiverar elever till att ta del av den extra studietiden och kompenserar för elevers olika förutsättningar. Granskningen har omfattat 30 grundskolor i årskurserna 4–9.
För att den extra studietiden ska kunna bidra till att öka likvärdigheten och höja kunskapsresultaten i skolan behöver skolor organisera, informera om och genomföra den extra studietiden så att eleverna blir motiverade att delta. Det innebär att skolorna behöver ta ansvar för att elever uppmuntras till att delta och att verksamheten till sin form och sitt innehåll håller hög kvalitet och utgår från elevernas behov, så att det blir meningsfullt för eleverna att delta.
Rapporten redovisar några viktiga iakttagelser och slutsatser:
- Skolorna behöver göra större ansträngningar för att fler elever ska bli motiverade till och ges reella möjligheter att delta.
- Skolor har ofta en för snäv bild av vilka den extra studietiden riktar sig till.
- Lärarna informerar eleverna om den extra studietiden men uppmuntrar inte alla elever att delta.
- Bemanningen av den extra studietiden utgår inte alltid från elevernas behov.
- Planering och uppföljning av den extra studietiden sker i begränsad utsträckning.