Ny regeringsrapport: Granskning av sfi
Kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare (sfi) har ett komplext uppdrag att undervisa en ofta heterogen elevgrupp. Skolinspektionen har på uppdrag av regeringen genomfört en granskning av komvux i sfi. Granskningen visar att många av de problem som tidigare granskningar och utredningar pekat på kvarstår.
Resultaten visar bland annat att huvudmännen och rektorerna behöver ta ett mer aktivt ansvar för utbildningen genom att utforska, hämta in erfarenheter kring och kontinuerligt utvärdera olika metoder. Lärarna behöver få bättre förutsättningar för gemensamt utvecklingsarbete i form av tid och möjligheter till samverkan.
Skolinspektionens samlade erfarenheter pekar också på ett behov av att överväga möjligheten att stärka kraven på lärarnas utbildning och förstärkt kompetensutveckling på ett nationellt plan.
Det finns även skäl att överväga ett förtydligande av det lärarstöd eleverna ska ges i framför allt distansundervisningen. Ett klargörande kring lärarstödet skulle göra det möjligt för Skolinspektionen att fatta skarpare beslut om åtgärder om antalet lärarledda undervisningstillfällen är väldigt få.