Garantin för tidiga stödinsatser ger inte fler elever stöd
Garantin för tidiga stödinsatser infördes för att stärka arbetet med att utveckla elevernas kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. Men skolorna uppnår inte intentionerna med garantin, att fler elever får rätt stöd i rätt tid. Det visar resultatet av Skolinspektionens granskning som gjorts på uppdrag av regeringen.
Ladda ned rapport
Skolinspektionen har på regeringens uppdrag följt upp och utvärderat garantin för tidiga stödinsatser under åren 2019–2024.
- Vi ser att processen för garantin för tidiga stödinsatser inte genomförs på det sätt som det var avsett. Skolorna använder nationella material, men många följer inte processen i övrigt. Det begränsar möjligheten att uppnå intentionerna om att elever i behov av stöd ska få stöd tidigt och att fler elever med eventuella stödbehov ska hittas, bedömas samt ges stöd, säger Helén Ängmo, generaldirektör för Skolinspektionen.
Granskningen visar att andelen elever som får stöd inte har ökat efter att garantin infördes. Samtidigt kan vi konstatera att elevernas resultat på de nationella proven har blivit lägre i årskurs 3, än före garantin.
Skolinspektionen har i granskningen även sett att elevers matematiska utveckling inte får samma uppmärksamhet som den språkliga. Det är färre lärare som kontaktar specialpedagogisk personal när det gäller elevers matematiska utveckling, jämfört med elevernas språkliga utveckling.
- Det finns en komplexitet i garantins regelverk, som tillsammans med skollagens parallella bestämmelser för stöd, har skapat en invecklad praktik för skolorna där det är svårt att göra rätt. Därmed är det svårt att uppnå målet med garantin, att en så stor andel elever som möjligt ska lämna skolan med en fullständig utbildning, säger Anna Blom utredare på Skolinspektionen.
Genom garantins införande tycks ändå lärare, specialpedagogisk personal och rektorer i de skolor som omfattas av utvärderingen ha fått stöd för, eller insikt i, att tidiga stödinsatser har stor betydelse för elevernas språkliga och matematiska utveckling, och att ett arbete i den riktningen behöver genomföras.
Skolinspektionen har inom regeringsuppdraget genomfört en tematisk kvalitetsgranskning av förskoleklass (2020), en tematisk kvalitetsgranskning av det specialpedagogiska arbetet (2023) och en tematisk tillsyn av garantins samtliga moment (2024). Dessa granskningar har publicerats i separata rapporter. Därutöver har en riktad tillsyn av specialskolan genomförts läsåret 2023/24. Vi har även genomfört en tredelad enkätundersökning i grundskolan vårterminerna 2019, 2022 och 2024. Uppdraget har delredovisats vid två tillfällen med bland annat sammanställning av enkätresultaten (2020 och 2022).
Om garantin
Garantin för tidiga stödinsatser infördes i skollagen inför läsåret 2019/20. Detta för att stärka skolornas arbete med att utveckla elevernas kunskaper inom svenska, svenska som andraspråk och matematik. Garantin riktas mot skolans yngre elever (förskoleklass och lågstadiet) och syftar till att alla elever som är i behov av stöd för sin språkliga och matematiska utveckling ska få rätt stöd i rätt tid.
Direktsänt samtal om särskilt stöd
Den 16 januari arrangerar Skolinspektionen ett direktsänt digitalt seminarium om skolors arbete med stödinsatser. Vi kommer bland annat prata om garantin för tidiga stödinsatser, den så kallade läsa-skriva-räkna-garantin. Och även vad vi sett i tillsyn och andra rapporter.
Temasida om stödinsatser
Vi har även en temasida om olika former av stödinsatser där du bland annat hittar våra senast publicerade granskningar inom området.