Start

Lärarresurser

Sedan 1990-talet har skolorna i Sverige blivit alltmer segregerade vad gäller föräldrarnas utbildningsnivå och elevernas migrationsbakgrund. Spridningen mellan skolors genomsnittliga resultat har också ökat. 

Enligt forskning är lärarkompetens den viktigaste faktorn för elevers studieresultat. Skollagen säger att kommuner och rektorer ska fördela resurser efter elevernas förutsättningar och behov där lärare är en resurs som kan fördelas. Studier av fördelning av lärarresurser visar att skolor som har elever med sämre socioekonomiska förutsättningar har en högre lärartäthet, men samtidigt finns signaler om att dessa skolor har lägre andel behöriga lärare, lägre utbildade lärare och lärare med kortare erfarenhet från yrket.

Detta granskar vi

Skolinspektionen ska granska om kommunala huvudmän och rektorer arbetar för att lärarresurser fördelas och rustas efter elevernas förutsättningar och behov. I fokus för granskningen är kommuner där det finns skolsegregation avseende elevernas bakgrund.

De centrala frågeställningarna i granskningen är:

  • Utgår huvudmannen vid planering för, och fördelning av, lärarresursen från kunskap om skolornas olika behov?

  • Utgår rektorn vid planering och faktiskt nyttjande av lärarresursen från kunskap om skolenhetens behov?

Så görs granskningen

Kvalitetsgranskningen genomförs i 20 kommuner, dels på huvudmannanivå, dels på skolenhetsnivå i två skolenheter i varje kommun. Granskningen utgår från olika informationskällor, bland annat dokument och intervjuer med politiker, förvaltningspersonal, rektorer och lärare.

Besöken pågår mellan 24 oktober 2016 - 20 januari 2017. Efter besöken får var och en av de granskade kommunerna ett beslut. I beslutet ges en beskrivning av granskningens resultat och vilka utvecklingsområden som identifierats. Resultatet från granskningen i sin helhet presenteras i en övergripande rapport.

Detta leder granskningen till

På ett övergripande plan förväntas granskningen bidra till att synliggöra lärarnas betydelse för elevernas måluppfyllelse. Några andra mål med granskningen är att belysa vikten av:

  • att huvudmannen för utbildningen tar ansvar för fördelningen av lärarresursen på en övergripande nivå utifrån kunskap om de olika behov som finns på skolenheterna

  • att rektorn tar ansvar för fördelningen av lärarresursen i respektive skolenhet utifrån en verksamhetsnära bild av både elevernas förutsättningar och behov och lärarnas möjligheter att möta behoven.

    Dessa skolor granskas

    Kommun

    Skola

    Burlöv

    Svanetorpskolan

     

    Svenshögskolan

    Flen

    Bettna skola

     

    Söderskolan

    Gävle

    Hagaströms skola

     

    Nynässkolan

    Helsingborg

    Råå Södra skola

     

    Söderskolan 

    Huddinge

    Kungsklippeskolan

     

    Annerstaskolan

    Karlstad

    Stodeneskolan

     

    Kronoparksskolan

    Kristianstad

    Rönnowskolan L

     

    Centralskolan

    Landskrona

    Glumslövs skola

     

    Pilängskolan

    Lidköping

    Lilleskogs skola 

     

    Östbyskolan

    Lund

    Mårtenskolan

     

    Vikingaskolan

    Nacka

    Neglinge skola 

     

    Fisksätraskolan

    Partille

    Jonsereds skola F-5 

     

    Skulltorps skola F-5

    Ronneby

    Saxemaraskolan 

     

    Espedalsskolan

    Salem

    Rönninge skola 

     

    Säbyskolan

    Sundbyberg

    Duvboskolan 

     

    Grönkullaskolan

    Uddevalla

    Forshällaskolan 

     

    Dalabergsskolan

    Vimmerby

    Vimarskolan F-6 

     

    Astrid Lindgrens skola F-6

    Växjö

    Öjaby skola 

     

    Centrumskolan

    Österåker

    Österskärsskolan 

     

    Söraskolan