Start

Skolenkäten VT 2016

Skolenkäten är en del av Skolinspektionens arbete med att granska alla landets skolor, så kallad regelbunden tillsyn. Enkäten görs två gånger per år och används för att samla in synpunkter från elever, föräldrar och lärare. Resultatet redovisas även på Skolverkets webbplats Välja skola. Våren 2016 gjordes enkäten på grund-, gymnasie- och grundsärskolor i 80 kommuner och 29 större utbildningsföretag. En lista på dessa kommuner och företag finns längst ner på sidan.

Ta del av resultatet

Resultatet redovisas dels på skol- och kommunnivå, dels i sammanställd form. Rapporterna finns att ladda ner till höger på sidan.

Elevers och lärares upplevelse av respekt på skolan

Skolinspektionen gör också en analys av enkätresultatet varje termin. Våren 2016 fokuserar analysen på frågan om elever och lärare respekterar varandra på skolan. Hela analysen finns att ladda ner till höger på sidan. 

Analysen av vårens enkät visar att:

  • Tre av tio elever i årskurs nio tycker inte att elever och lärare respekterar varandra.
  • Lärarna tycker i högre grad än eleverna att det råder respekt mellan lärare och elever.
  • Elever som inte upplever respekt mellan elever och lärare har en mer negativ bild av skolan.
  • Det finns skolor där så gott som alla lärare tycker att det råder respekt mellan elever och lärare på skolan, medan en minoritet av eleverna på samma skolor tycker likadant.
  • Dessa resultat stämmer med enkätresultatet tidigare år.

Vårens enkät visar också att:

  • Var tionde elev känner sig inte trygg i skolan. Även om en klar majoritet av eleverna känner sig trygga i skolan, uppger en av tio att de inte känner sig trygga.
  • Var tredje elev i årskurs nio upplever inte att skolan arbetar aktivt mot att förhindra kränkande behandling.
  • Var tredje elev i årskurs nio saknar studiero. Motsvarande andel bland elever i årskurs fem och gymnasiets år två är något lägre, 23 respektive 29 procent.
  • Skolarbetet för svårt och för lätt. Tre av tio elever i årskurs nio och gymnasiets år två tycker att skolarbetet är för svårt. Samtidigt saknar närmare var tredje elev (30 procent) av eleverna i årskurs nio och var fjärde elev i gymnasiets år två (24 procent) utmanande uppgifter i skolan.
  • Dessa resultat stämmer med enkätresultatet tidigare år.

Här gjordes enkäten

Kommuner: Ale, Arjeplog, Borås, Botkyrka, Boxholm, Bromölla, Dals-Ed, Danderyd, Eslöv, Fagersta, Filipstad, Finspång, Färgelanda, Gnesta, Gotland, Grästorp, Gullspång, Haparanda, Helsingborg, Herrljunga, Höganäs, Järfälla, Kalix, Karlskrona, Kil, Klippan, Knivsta, Kungälv, Laholm, Ljusnarsberg, Lomma, Lidingö, Lindesberg, Malmö, Malung, Mora, Munkedal, Munkfors, Nacka, Nora, Nordanstig, Norsjö, Nybro, Nykvarn, Nynäshamn, Nässjö, Orsa, Orust, Piteå, Robertsfors, Sala, Sjöbo, Skara, Skövde, Sollentuna, Strängnäs, Sunne, Säffle, Sävsjö, Söderköping, Södertälje, Torsby, Torsås, Tranås, Trollhättan, Ulricehamn, Umeå, Vadstena, Vansbro, Varberg, Vindeln, Västervik, Vaxholm, Vännäs, Åmål, Åsele, Älvdalen, Älvkarleby, Överkalix, Övertorneå

Utbildningsföretag: Al-Azhar Stiftelsen, Alingsås Montessori Skola Globen, AmiSgo AB, Aspero Friskolor AB, Balders Hus AB, Bobygdens Framtid Ek För., Consensum Lund AB, Ekebyholmsskolan AB, Enskilda Gymnasiet, Friskolan Mariestad AB, , Frösunda Omsorg AB, Förskolan OIympen AB, Hudik Friskoleutbildning AB, Humfry Utbildning AB, Ingridskolan AB, Jönköpings Kristna Skolförening, Lonnhyttans Skola Ekonomiska förening, Lärlingsgymnasiet i Sverige AB, Malmens Friskola AB, Minervaskolan i Umeå AB, Olympica AB, PPS Power Planning System AB, Sigtuna Skolstiftelse, Solhaga by AB, Specialpedagogiskt Forum TRT AB, Stiftelsen Stadsmissionens skola, Ulno AB